Elérhetőségeink: Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364 Ambulancia:
1089. Budapest, Delej u. 21.
Telefon: 334-1123 E-Mail: autizmus@autizmus.hu Útvonaltervező
Állásfoglalás az
autizmusban és egyéb sokrétű függőséget okozó fogyatékosságban szenvedő
személyeknek az egészségügyben történő diszkriminációja ellen
Az autizmus egy nagyon
korai
gyermekkorban felismerhető, összetett, élethosszig
tartó fogyatékosság,
melyet különböző, az agy normális
fejlődését és működését
megzavaró
kórokok eredményeznek. Bár az ebben a
neurológiai diszfunkcióban
közrejátszó mechanizmusok máig nem ismertek
pontosan, az autimzus
mélyrehatóan befolyásolja az érintett
személy környezetével való
kommunikációját és
együttműködését, valamint élethosszig
tartó, az
egyes személyek szükségleteihez igazított
gondoskodást kíván.
Annak ellenére, hogy léteznek jó
ellátó modellek, nagyon kevés autizmusban érintett személy jut
ténylegesen hozzá az utóbbi évtizedeknek ezt az állapotot érintő
tudományos, orvosi, oktatási és szociális vívmányaihoz. Ez a fajta
depriváció sok szenvedést és járulékos akadályozottságot okoz, illetve
kimeríti a diszkrimináció egy fajtáját.
Bár máig nincs gyógymód az
autizmusra, az autizmussal élő személyek ténylegesen képesek fejlődni,
amennyiben multidiszciplináris, élethosszig tartó gondoskodásban
részesülnek, mely magában foglalja a korai felismerést és felmérést,
melyet személyre szabott, specifikus fejlesztés követ. A leginkább
tanulmányozott terápiás formák az edukációs/viselkedéses, valamint az
orvosi beavatkozások. Az egyéni felmérésen alapuló személyre szabott
oktatási programok amellett, hogy csökkentik a viselkedésproblémák
súlyosságát és gyakoriságát, jelentősen megnövelhetik a tanulási és
kommunikációs teljesítményt és a másokhoz való alkalmazkodás
képességét, illetve máig ezek az autizmussal élő személyek
reedukációjának egyetlen, a nemzetközi szakmai közvélemény által
elismert formái. A gyógyszerek nem gyógyítják meg az autizmust, azonban
a megfelelő gyógyszer szedése javíthatja a figyelmet, csökkentheti a
zavaró tüneteket, ezáltal elősegítheti a fejlesztés más formáihoz való
hozzáférést. Következésképpen gyógyszereket soha nem szabad felírni
rehabilitációs program helyett, hanem csak és kizárólag az érintett
személy érdekeinek messzemenő figyelembevételével egy átfogó, egyénre
szabott fejlesztési program keretében, és lehetőség szerint korlátozott
időszakra. Számos egyéb beavatkozás áll rendelkezésre, de csak nagyon
keveset, ha egyáltalán valamennyit támasztanak alá tudományos
bizonyítékok.
A korai, megfelelően
adaptált,
egyénre szabott és folyamatos ellátás
hiánya, valamint az autizmus
téves magyarázatain alapuló, inadekvát
beavatkozás (mint a szülővel
való kapcsolat javítását, vagy az "autista
burok áttörését" célzó
kezelések, pl. a pszichoanalitikus terápiában),
vagy a be nem
bizonyított elméleteken nyugvó, vagy nem
bizonyítottan hatékony
megközelítések (pl. facilitált
kommunikáció, vagy auditív
integrációs
tréning, hogy csak kettőt említsünk)
helyrehozhatatlan
következményekkel járnak a személy
fejlődése, valamint a felnőttkori
függetlenség, szociális beilleszkedés,
és méltóságteljes élet
elérésére
való képesség tekintetében.
Az Európai Szociális Chartában
lefektetett, a teljes népességet megillető,
elérhető és hatékony
egészségügyi ellátás, a fogyatékos személyek jogairól szóló ENSZ nyilatkozat, melyet az
Általános Gyűlés az 1975. december 9-diki 3447-es számú határozatában
fogadott el, melynek értelmében �A fogyatékos személyeknek joguk van az
orvosi, pszichológiai és funkcionális kezeléshez, beleértve a
protetikus és ortopédiai eszközöket, az orvosi és szociális
rehabilitációhoz, oktatáshoz, szakképzéshez, segítséghez,
tanácsadáshoz, elhelyezési szolgáltatásokhoz és egyéb
szolgáltatásokhoz, melyek lehetővé teszik, hogy adottságaikat és
képességeiket a legteljesebb mértékben kibontakoztassák és elősegítik
szociális integrációjukat és reintegrációjukat, értelmileg akadályozott személyek jogairól szóló ENSZ
nyilatkozat, melyet az Általános Gyűlés az 1971. december 20-diki
határozatában fogadott el, melynek értelmében �Az értelmileg
akadályozott személynek joga van a megfelelő orvosi ellátáshoz és
fizikoterápiához, valamint olyan oktatáshoz, képzéshez,
rehabilitációhoz és segítéshez, mely lehetővé teszi képességei
legteljesebb kibontakoztatását� fényében, az Autism Europe úgy
gondolja, hogy az egészségügy terén nem veszik kellően figyelembe az
autizmussal élő személyek szükségleteit, és ezen a területen naponta
sérülnek az autizmussal élő személyek emberi jogai minden Európai Uniós
országban.
Az
egészségügyi ellátáshoz való
hozzáférés terén az autizmussal élő
személyek által elszenvedett
diszkrimináció aktív ellenlépéseket
kíván, melyek lehetővé teszik
számukra, hogy egyedi potenciáljuk,
függetlenségük és megalapozott
döntéshozatali és érdekképviseleti
teljesítményük maximumát
elérjék
azáltal, hogy biztosítjuk:
- A nemzetközileg elfogadott orvosi standardokkal összhangban lévő,
megfelelő, korai, multidiszciplináris diagnózishoz és felméréshez való
hozzáférést,
- A nemzetközileg elfogadott orvosi standardokkal
összhangban lévő,
megfelelő, korai, multidiszciplináris és folyamatos,
szociális
rehabilitációt is magában foglaló
ellátáshoz való hozzáférést,
- A más beteg személyeknek
biztosított standardoknak megfelelő,
hagyományos, és létező
szolgáltatásokhoz való
hozzáférést, és azt, hogy
megkapják az egészségi állapotuknak
megfelelő ellátást
Az Autism Europe különösen az alábbi intézkedések meghozatalát javasolja:
Minőségi gondozó
szolgáltatások kialakítása az autizmussal
élő, és
más támogatásra szoruló személyek
részére � A speciális
egészségügyi
szolgáltatások létező mutatóinak
javítása annak érdekében, hogy
felmérhető legyen azoknak az autizmussal, vagy egyéb
sokrétű függőséget
okozó fogyatékossággal élő gyerekeknek az
aránya, akik megfelelő
reedukációs programokban részesülnek:
- A nemzetközileg elfogadott diagnosztikus rendszerek és
bizonyítékokon alapuló ellátások oktatásának megerősítése az
egészségügyi szakemberek alap- és továbbképzésében,
- Az autizmussal, vagy egyéb sokrétű
függőséget okozó
fogyatékossággal élő személyek specifikus
viselkedéses és kommunikációs
tulajdonságainak és szükségleteinek
integrálása az általános oktatási
rendszerekbe az egészségügyi szakemberek minden
szinten, és nem csupán
speciális képzések keretében
történő folyamatos képzése által,
- Az általános
egészségügyi szolgáltatások
megerősítése és adaptálása
az autizmussal, vagy egyéb sokrétű függőséget
okozó fogyatékossággal
élő személyek szükségleteihez,
speciális támogatás és lehetőségek
biztosításával,
- A szülőszövetségekkel együttműködésben nemzetközi konszenzuson
alapuló dokumentumok tervezése és készítése autizmus-specifikus orvosi
ellátási útmutatóhoz, mely tartalmazza a diagnosztikus folyamatra és a
gyógyszerezésre vonatkozó protokollokat, valamint a rehabilitációs
beavatkozás útmutatóit,
- A családok rendszerezett informálása gyermekük egészségi
állapotával kapcsolatban, illetve a vonatkozó jogszabályokról és
támogatásokról, melyek lehetővé teszik számukra, hogy gyermeküknek a
legjobb ellátást biztosítsák,
- Az autizmust és egyéb sokrétű függőséget okozó fogyatékosságokat
érintő legfrissebb orvosi standardokkal kapcsolatos megbízható
információ rendszerezett terjesztése.
Az Autism-Europe
átvette a Nemzeti Autista Társaság (National
Autistic Society) álláspontját az
integrációról.
AZ AUTISM-EUROPE ÁLLÁSFOGLALÁSA Az Autism-Europe hisz abban, hogy a
hatékony ellátás sarokköve az egyéni bánásmód, amely biztosítja
mindenki számára a megfelelő oktatást és támogatást, hogy megvalósítsa
és fenntartsa a sikeres, lehető legönállóbb életet és a választás
lehetőségét. A többségbe való integrációnak a
képessé tételen kell alapulnia, nem a kiváltságos helyzeten, és
tükröznie kell az egyének érdekeit és szükségleteit. Ésszerű
módosítások elvárhatóak az oktatásban és más területeken, hogy
biztosíthassuk az intézményekhez való jobb hozzáférést, a sikeres
részvételt, és az integrációból származó hasznot. Az integráció
elvei nem használhatók arra, hogy bizonyos szolgáltatásokat megtagadjuk
az egyénektől, vagy arra, hogy a szimbolikus vagy jelképes
szolgáltatásokat biztosítsunk, amely a gondoskodás illúzióját adja,
miközben a valóságban megtagadjuk a lehetőségeket.
Az integráció gyakorlatának
feltétlenül biztosítania kell a személyre
szabott tanulást vagy más pozitív tapasztalatokat.
Nem
csak egyszerűen arról van szó, hogy hol tudjuk az
oktatást, a
szolgáltatásokat, a támogatást
megvalósítani, hanem ezek minőségéről
és
megfelelőségéről.
Az Autism-Europe hangsúlyozza a
hozzáértő diagnózis és folyamatos
szakszerű értékelés fontosságát
és a szülők és szakemberek közötti
partnerkapcsolatot, hogy eldönthessük milyen oktatási
és egyéb
programok lennének a legmegfelelőbbek.Az Autism-Europe
szorgalmazza, hogy minden ilyen program, olyan szakértők által legyen
támogatva, akik elismert tudással rendelkeznek az autizmus területén,
akik biztosítani tudják az összes szükséges gyakorlati útmutatást és
segédletet, valamint értékelni tudják az elért eredményeket.
Az integráció gyakorlata nem
helyettesítheti az érzékeny egyéni
tervezést. Ez kiváltképpen igaz a komplex
személyek esetében, akiknek
szükségletei különösen nehézzé
teszik többségi intézményben való
elhelyezésüket vagy akikre rosszul hatnak az
integrált körülmények.
Az autizmus spektrum állapot, amely megköveteli a kifinomult
kezelés széles skáláját. Ez remélhetőleg egyre inkább többségi
környezetben való ellátás keretében történik az idő teljes, vagy
túlnyomórészében. Vannak azonban olyan személyek, akiknek életük teljes
hosszára vetített érdekeit az szolgálja legjobban, ha megfelelően
specializált ellátást kapnak, melyek a leginkább személyre szabott és
legértelmesebb oktatást és támogatást biztosítják.
Az autizmussal élők európai jogi
chartájának 3. cikke, melyet az Autism Europe 4. Kongresszusán fogadtak
el 1992. május 10-én Hágában, világosan kinyilvánítja a nemzetközi
egyezményekkel és deklarációkkal összhangban, hogy az oktatás az
autizmussal élő személyek alapvető joga.
3. cikk: Az autizmussal élő embereknek joguk van az elérhető és megfelelő oktatáshoz
Az Autism Europe
chartáját az Európai Parlament írott
nyilatkozatként 1996. május 9-én átvette.
Az oktatáshoz való jogot újra
megerősítette az Európai Szociális Charta 1996. május 3-án, melyet
1999. június elsején újra megszavaztak/megerősítettek. Az Autism Europe
tevékenysége e tárgyban folyamatos. Védjük az autizmussal élő személyek
oktatáshoz való jogát minden rendelkezésünkre álló eszközzel, a
családok , szakemberek és a szélesebb közvélemény informálásán
keresztül. Felszólalunk az autizmussal élő emberek megfelelő
oktatásáért publikációkon, konferenciákon és az európai
szülőszervezetek közötti kölcsönös információcserén keresztül.
Amennyiben szükséges, az európai jogalkotás szintjén fogunk fellépni az
autizmussal élő emberek oktatási jogaiért.
Az oktatáshoz való jog minimum
követelmény. Szigorúan értelmezve, az oktatáshoz való jog nem több,
mint amit azon gyermekek számára biztosítanak, akik nem érintettek az
autizmusban, és nem veszi figyelembe az olyan speciális tanulási
nehézségeket, melyekkel az autizmussal élő gyermekek és felnőttek
küzdenek.
Az autizmussal élő
személyek számára az oktatás sokkal
többet jelent, mint alapvető jogot:
Szükséges az
egész életen át tartó
oktatás a lehető legnagyobb fokú
önállóság eléréséhez
és
fenntartásához, valamint a súlyos tanulási
nehézségek kompenzációjához
az egyszerű tapasztalatokból való lényeg
kiemelésének terén. A legtöbb
embernek nincsen szüksége semmiféle oktatási
többlettámogatásra ahhoz,
hogy megszerezze a hétköznapi élethez
szükséges alapkészségeket,
képesek megtanulni dolgokat anélkül, hogy azt
tudatosítani kellene,
véletlenszerű, nem strukturált tanuláson
keresztül, spontán
érdeklődésük mentén, vagy a
természetes ön-vezérelte tanulással,
egyszerű utánzás, megfigyelés,
kísérletezés és természetes
fogalomalkotás segítségével.
Ezzel szemben a legtöbb jelenlegi
kutatási eredmény azt mutatja, hogy az auizmussal élő emberek
nehézséggel küzdenek a tanulás következő területein:
tanterv szerinti tanulás, mivel nem
feltétlenül motiváló a tanár figyelme, és értelmetlen lehet az
alkalmazott kommunikációs stílus a tanuló szempontjából
véletlenszerű,
spontán tanulás, mivel az érintettek nem
osztják meg érdeklődésüket más
emberekkel
az automatikus/természetes vagy
ön-vezérelte tanulás, mivel a tanulás számos alapvető előfeltétele
nincs jelen, vagy spontán nem jelenik meg.
Ezek hiánya vagy csak korlátozott
volta súlyosan károsítják a személyes fejlődést, a szociális
kapcsolatokat, a későbbi tanulást és autonómiát a mindennapi életben.
Mindezek következtében, amennyiben a
speciális oktatás hiányzik, olyan fontos, a mindennapi élethez
szükséges alapkészségek és tudástartalmak elsajátítása marad el,
melyeket általában magától értetődőnek tekintünk, és amelyek lehetővé
teszik az emberek számára a megfelelő életvitelt.
Ezért az oktatás elsődleges szerepe
az autizmussal élő személyek esetében az automatikus/természetes vagy
önvezérelt tanulás nehézségeinek kompenzálása.
Az autizmussal élő gyermekek számára
az oktatás az egyetlen útja mindazon dolgok elsajátításának, melyeket
más gyermekek nagyon könnyedén, önmaguktól megtanulnak.
KORAI FEJLESZTÉS
A tanulási nehézségek a környezet
aktív felfedezésével kapcsolatban már korán, csecsemőkorban jelen
vannak, amikor az automatikus/természetes vagy önvezérelt tanulás a
legfontosabb lenne.
A gyermekek,
beleértve az értelmi
sérült gyermekeket is, anélkül, hogy
tanítanák őket erre, más személyek
tevékenységének megfigyelése közben
sajátítják el az alapkészségeket.
Ugyanakkor azokhoz stratégiákhoz,
amelyekkel a megszokott tanulási lehetőségekkel nem rendelkező
autizmussal élő gyermekeket az alapkészségekre tanítjuk, az autizmussal
kapcsolatos alapos, elmélyült tudásra és hatalmas kreativitásra van
szükségünk.
Ez az, amiért az Autism Europe hisz
abban, hogy a korai készségfejlesztés nélkülözhetetlen minden későbbi
tanulás szempontjából, ezért az autizmussal élő gyermekek esetében
prioritása kell, hogy legyen.
Azonfelül a szülők szoros bevonása
meghatározó sikertényező az autizmussal élő személyek és családjuk
életminőségének javulása szempontjából. Annak érdekében, hogy
biztosítsuk az autizmussal élő személyek számára a legmegfelelőbb és
leghatékonyabb fejlesztést a korai gyermekkortól, az Autism Europe
különösen javasolja a szülők számára az alábbiakat:
- vegyenek igénybe segítséget ahhoz, hogy meghatározzák, melyek azok
iskoláskor előtti alapkészségek, melyeket gyermekük esetében
feltétlenül fejleszteni kell
- rendelkezzenek információkkal az
elérhető választékról a fejlesztés
terén és azok eredményeiről
minden esetben vegyenek részt gyermekük
egyéni fejlesztési tervének
meghatározásában
- legyenek tájékozottak és képzettek olyan egyszerű fejlesztési
stratégiák terén, melyeket egyénre szabottan otthon végezhetnek,
kiegészítve ezzel a szakemberek munkáját.
OKTATÁS ÓVODÁS ÉS ISKOLÁS KORBAN
Az európai
társadalomhoz hasonlóan az iskoláknak
komprehenzívnek és inkluzívnak kell lenniük.
A speciális és egyéni oktatási
szükségletekre is figyelemmel az iskolai társakkal való együttlét
pozitív kimenetelű mind az autizmussal élő, mind a többi tanuló
szempontjából.
Azonban az
integráció nem lehet
mindent vagy semmit kérdése. Az autizmussal élő
gyermek integrációja
akár óvodában, általános- vagy
középiskolában, egyáltalán nem
elegendő
ahhoz, hogy a gyermek megszerezze a megfelelő
kommunikációs, szociális
készségeket vagy érzelmi és kognitív
fejlődése nem biztosított
megfelelően a spontán tanulás, az
automatikus/természetes tanulás
nehézsége miatt, valamint az
általánosítással kapcsolatos
problémák és
szociális interakciók sérülése miatt.
Ráadásul az
integráció sok tárgyi,
technikai és személyes ráfordítást
igényel, az erőforrások kreatív
felhasználását, rugalmasságot és a
siker érdekében szoros
együttműködést az iskola, az
egészségügyi intézmény és a
család között.
Mivel az autizmussal
élő gyermekek
képességstruktúrája nagyon
változatos, a súlyos tanulási
nehézségtől az
átlagos tanulási képességig terjedhet,
egyéni fejlesztési programot
kell készíteni minden egyes gyermek
számára, mely a meglévő és a
fejlesztendő készségek funkció
területenként történő
felmérésén alapul.
Sok autizmussal élő gyermek esetében még az
általános-és középiskolában
is szükséges az alapkészségek
fejlesztése. A jó képességű / magasan
funkcionáló autizmussal élő tanulók
ugyanúgy képesek lehetnek az
akadémikus készségek
elsajátítására, mint az átlagosan
fejlődő
gyermekek, de még ekkor is szükséges
autizmus-specifikus tanítási
stratégiák alkalmazása az olyan verbális
kommunikációval kapcsolatos
nehézségek kezelésére, melyek a
hagyományos oktatás alapját képezik.
Az Asperger szindrómában érintett
gyermekek lehetnek problémamentesek a verbális kommunikáció vagy az
akadémikus ismeretek tanulása tekintetében, de ennek ellenére nagyon
szegényes szociális készségeik miatt speciális fejlesztő programokra és
stratégiákra van szükségük A tanároknak tisztában kellene lenniük az
autizmus spektrumzavarokban érintett gyermekek képességeinek
határaival, annak elkerülése érdekében, hogy tévesen válaszképtelennek
vagy negativisztikusnak ítéljék meg viselkedésüket. Valójában a
kapcsolatteremtési problémák eredete sokszor a tanárok negatív
attitűdje, mely még több nehézséget teremt.
Ez az oka annak, hogy még integrált
környezet esetében is ténylegesen szükség van speciális terekre,
helyekre és autizmusra specializálódott tanárokra, akik kiscsoportos
formában, egyénre szabottan fejlesztik az érintett gyermekeket. Az
iskolák, tanítási stratégiák és tantervek megfelelő adaptációja a
többségi iskolákban megfelelő és valódi választási lehetőséget
jelentene a szülők számára. Amennyiben a többségi iskolába történő
integráció problematikus, a szülőknek lehetőséget kell biztosítani,
hogy a gyermek érdekében a speciális intézményeket vehessék igénybe.
Ezeknek az intézményeknek azonban szintén arra kell törekedniük, hogy
olyan fejlesztési programot biztosítsanak, mely maximalizálja a gyermek
beilleszkedési esélyét.
Az Autism Europe a
következő ajánlásokat teszi az óvodák,
általános-és középiskolák
számára:
- segítsék elő a tanterv fejlesztés rugalmasabb megközelítését és az
iskolai környezet változatosabbá tételét a pedagógiai kultúra terén
- törekedjenek szorosabb
együttműködésre az iskola,
egészségügy és a családok
között
- biztosítsanak az autizmus területén képzett tanárokat, hogy
segítsék az általános képzettséggel - rendelkező pedagógusokat, és
megkönnyítsék a többi gyermekkel való kapcsolatteremtést
- biztosítsanak olyan felkészült
többségi iskolai és gyógypedagógiai
tanárokat, akik az autizmus-specifikus oktatási
stratégiákat nem csak a
többi tananyag megtanítása
céljából használják, hanem a
mindennapi
életben való önállósághoz
szükséges alapkészségek és
önellátási
készségek folyamatos fejlesztésére is
- az autizmussal élő gyermekek fejlesztése egyéni fejlesztési
programok alapján történjen, mely standard tesztekkel történt
felméréseken, a gyermek képességein, lehetőségein, vágyain,
érdeklődésén és a család által kijelölt prioritásokon alapul.
ÉLETHOSSZIG TARTÓ OKTATÁS
Az élethosszig
tartó oktatás joga mindenki számára
alapvető jog és az autizmussal élő felnőtteknek alapvető
szükséglete.
Csak az
élethosszig tartó, korai
gyermekkortól a felnőttkorig terjedő oktatás tudja
maximalizálni a
világban való részvétel
lehetőségét az autizmussal élő emberek
számára.
Az oktatási
folyamat során valamennyi
autizmussal élő személynél mindvégig
tekintetbe kell venni a
kommunikáció megértés
sérülését és a gondolkodás
konkrét jellegét,
azoknál a gyermekeknél, serdülőknél és
felnőtteknél különösen, ahol a
nyelvhasználat jelen van.
Az autizmus esetében az élethosszig
tartó fejlesztés során számításba kell venni a szimbolikus megértéssel
és figyelemmel kapcsolatos problémákat, amelyek megnehezítik az utánzás
útján való tanulást, illetve a környezetből érkező információk
integrálását és értelmezését.
Annak
érdekében, hogy az autizmussal
élő felnőttek a lehető legönállóbb
életet élhessék a közösségben,
ahová
tartoznak, az Autism Europe a következő ajánlásokat
teszi az
élethosszig tartó oktatás területén:
- közösségi centrumok és a
bentlakásos elhelyezés struktúráinak
és erőforrásainak biztosítása
- közösségi integrációs
programok biztosítása, melyek hatékonyan
támogatják és segítik a szociális
és személyes képességek
fejlesztését
a szakképzés során,
- az önellátó- és
önkiszolgáló készségek
fejlesztését, a szabadidő
eltöltésének és a házimunkával
kapcsolatos feladatok elvégzésének
szervezését,
- a saját érdekek
képviseletéhez szükséges
képességek fejlesztését,
- az személyes érdeklődésének és hajlamának fejlesztését
Állásfoglalás
az
autizmussal valamint egyéb sokrétű függőséget
okozó fogyatékossággal
élő személyek munkavállalás
területén elszenvedett
diszkriminációjáról
szól.
Az Autism-Europe
támogatja az Európai
Unió által hirdetett intézkedéseket, melyek
a diszkrimináció ellen
harcolnak, különösképpen a Tanács
által 2000 novemberében elfogadott az
�Egyenlő elbánás a munkavállalásban
és foglalkoztatásban� ügyét
célzó
Direktívát.
Az Autism-Europe azonban
úgy véli,
hogy jelen pillanatban, a Direktíva által megfogalmazott
általános
keret, nem veszi kellőképpen figyelembe az autizmussal és
egyéb sokrétű
függőséget okozó fogyatékossággal
élők és családjaik szükségleteit.
Az autizmussal és egyéb sokrétű
függőséget okozó fogyatékossággal élők, valamint családjaik rendkívül
összetett helyzete és az általuk elszenvedett diszkrimináció a
munkapiacra bekerülés valamint ott maradás területén, az alábbi
javaslatok megtételét követeli:
A � Autizmussal és
egyéb sokrétű függőséget okozó
fogyatékossággal élők
Fogyatékosságuk típusa, súlyossága
azt jelenti, hogy speciális szükségletükhöz alkalmazkodva a következő
területeken szükséges élet-hosszig tartó képzésük:
- oktatás, mely nemcsak a munka
területén való kompetencia
kialakítását jelenti, hanem szociális
és
- személyes képességek
területén
is melyek a szakképzés munkavállalás
feltételei, beleértve a védett
- munkahelyeket is.
- szakmai képzések
- folyamatos tanítás.
Azok a szerencsések, akik személyre szabott képzésben vesznek részt
képesek munkát vállalni. Velük ellentétben azonban azok, akik nem
részesülnek korai, személyre szabott és folyamatos képzésben
pótolhatatlan veszteséget szenvednek el mind fejlődésük, mind a későbbi
munkavállalás tekintetében. Megfelelő támogatás a munkahelyen (a
környezet adaptálása a fogyatékkal élő szükségleteihez mérten;
szakember szupervíziója, tanácsai; a fogyatékkal élő számára megfelelő
feladatok kijelölése�) alapvető feltétel az autizmussal vagy egyéb
sokrétű függőséget okozó fogyatékossággal élők számára, ahhoz, hogy
hozzáférjenek a számukra létező szolgáltatásokhoz, mint például a
védett munkahelyek.
A, képzések
és a szükségletekhez
igazodó támogatás hiánya ad
magyarázatot arra, hogy az autizmussal
illetve más sokrétű függőséget okozó
fogyatékossággal élők szinte
teljesen hiányoznak a munkaerő piacról és
hosszú távon teljesen a
családjuktól függnek. Ez független a
munkára való képességüktől,
ezért
az általuk, mint fogyatékos személyek által
elszenvedett diszkrimináció
és a hiányos támogatás ellen harcolni
szükséges a 2000/78/CE Direktíva
értelmében.
B, Autizmussal és
egyéb sokrétű függőséget okozó
fogyatékossággal élők családjai:
A családoknak szükségük van olyan intézkedésekre, melyek
megakadályozzák, hogy rákényszerüljenek szakmai státuszuk és/vagy
ambícióik feladására azért, hogy gyermekeik gondozását biztosítani
tudják, még felnőtt korban is. A gyermekek szükségleteihez alkalmazkodó
gondozási szolgáltatások hiányában, valamint azért, mert a meglévő
szolgáltatások nem állnak rendelkezésre iskolai szünetekben,
nyitvatartási idejük nem alkalmazkodik az átlagos munkaidőhöz, a
helyzetek többségében az egyik szülő, legtöbbször az anya, kénytelen
felmondani állását. Ennek közvetett következményeke lehet, hogy a másik
szülő kénytelen növelni munkaidejét, munkaterhét, hogy pótolja a
családi jövedelem hiányait és hozzájáruljon az extra költségek
kifizetéséhez.
Szükséges a családok
támogatása és tájékoztatása a
rendelkezésre
álló szolgáltatásokról melyek
segíthetik őket, fontos a rugalmas
munkaidő beosztás, mely megilleti őket a gyermekük
diagnosztizálásának
pillanatától.
A fentiek alapján
az AUTISM EUROPE
kiegészítő intézkedéseket sürget az
�Egyenlő elbánás a munkavállalásban
és foglalkoztatásban� Direktívával
kapcsolatban, valamint a
munkavállalásról és szociális
védelemről szóló EU rendeletekhez, annak
érdekében, hogy legyőzzék azokat az
akadályokat melyek a sokrétű
függőséget okozó fogyatékossággal
élők és családtagjaik
munkavállalásában találhatóak.
Az Autism Europe az alábbi intézkedések megtételét javasolja:
- Autizmussal és egyéb sokrétű
függőséget okozó fogyatékossággal
élők
élethosszig tartó képzésének
támogatását, különös tekintettel a
szakmai
képzésekre
- Autizmussal és egyéb sokrétű függőséget okozó fogyatékossággal élők
számára személyes, személyre szabott támogatás nyújtása a munkahelyen
- Minőségi gondozási szolgáltatások létrehozása minden személy
részére, akik mástól függenek (gyermekek, idősek, fogyatékkal élők)
- A gyermekellátás létező mutatóinak javítása annak érdekében, hogy a
fogyatékos gyermekek részesedése ezekből a szolgáltatásokból mérhető
legyen.
- Rugalmas munkaidő kialakítása, a
családok szociális jogainak fenntartása mellett
(szülői szabadság, fizetés nélküli
szabadság�)
- A családok folyamatos tájékoztatása aktuális jogszabályokról és
szolgáltatásokról, melyek lehetővé teszik a családi élet és szakmai
élet közti egyensúly fenntartását.
Az Autism Europe állásfoglalása az autizmussal élő idős emberekről
Autizmus és az öregedés-a jobb minőségű élet felé
Az utóbbi tíz évben számos
konferenciát és szemináriumot szenteltek az idős emberek problémáinak,
de csak néhány foglalkozott azoknak az idős embereknek a problémáival,
akik történetesen nem csak az öregedés miatt, hanem más okból is
segítségre szorulnak.
A fogyatékkal élő idős embereket egyaránt sújtják
Az öregségből adódó problémák
A fogyatékosságaikból adódó problémák
Az Autism Europe Nemzetközi
Szövetsége a kampányt folytat a holisztikus megközelítés jegyében annak
érdekében, hogy ráirányítsa a figyelmet arra, hogy e két populáció
közös problémájának a vizsgálata legalább olyan fontos, mint az
autizmussssal élő emberek specifikus problémáinak tanulmányozása. Az
Autism Europe felkéri az autizmussal élő embereket, családjaikat, és
mindazokat, akik közvetve vagy közvetlenül érintettek a témában, hogy
fogalmazzák meg kérdéseiket, és követeljék a megoldásokat.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ IDŐS EMBEREK JOGAI
Az autizmussal élő embereknek, a
családjuknak, vagy képviselőiknek, szervezeteknek és kormányoknak ki
kell dolgozni egy európai jogszabályokon és iránymutatáson alapuló
akciótervet.
A független élethez és az önrendelkezéshez való jog
Az autizmussal élő és más sokrétű
függőséget okozó fogyatékossággal élő személyek, vagy képviselőiknek
joguk van arra, hogy döntéseket hozzanak a jövőjükkel kapcsolatban, és
kérjék a Madridi Nyilatkozatban és az Autizmussal Élő Emberek Jogi
Chartájában lefektetett alapelvek végrehajtását. Az alapelvek
megtalálhatók azokban Európai Uniós megállapodásokban és irányelvekben
is, amelyek az idős és fogyatékos embereknek, és főleg azoknak a
jogairól szólnak, akiket a problémák komplex módon érintenek.
Az egészség megőrzéséhez és javításához való jog
Az öregedéssel kapcsolatos egészségi problémák megelőzése
Pontos diagnózis és pontos
információk az adott személy sajátos
egészségi állapotáról
A sajátos egészségi állapothoz kapcsolódó problémák megelőzése
A speciális egészségügyi problémák kezelése
A
kommunikáció és a szociális
interakciók fenntartásához és
növeléséhez való jog
Hozzáférés
az alternatív kommunikációs lehetőségekhez,
és a vizuális információkhoz
Ha lehetséges, a nemzedékek közötti párbeszéd előmozdítása:
Fiatalok bevonásával legyen lehetősége az autizmussal élő
személyeknek a kultúrális eseményeken, sportrendezvényeken való
részvételre
Az iskolák, ifjúsági szervezetek
és intézetek közötti kapcsolatok
segítésével
A megfelelő beavatkozáshoz való jog
A beavatkozások
multidiszciplináris értékelése és
koordinálása, melynek során tekintetbe kell venni:
a személy funkcionális képességeit
a személy vagy a családja érdeklődését és kívánságait
egyéni fejlesztési terv
készítése és kivitelezése a
következő fő célokkal:
az autonómia fenntartása és növelése otthoni vagy bentlakásos intézetben
a szociális készségek fenntartása és növelése a közösségben
A jó életminőséget eredményező szolgáltatásokhoz való jog
A szolgáltatásoknak megbeszélés
eredményeként kellene alakulni. Az akkreditált szolgáltatások széles
választékának kell elérhetővé válni.
Ez lehetővé teszi
a család és a
személyzet számára, hogy azonosítsák
a fogyatékkal élő személy egyéni
szükségleteit. Ez lehetőséget nyújt arra is,
hogy az elszigetelődés és
ennek következményeként a kirekesztődés
kockázata csökkenjen.
Az oktatáshoz és az élethosszig tartó tanuláshoz való jog
A
szolgáltatásoknak biztosítani kell a
tanuláshoz megfelelő környezetet és az
oktatási lehetőségeket.
A
foglalkoztatáshoz való jogot a fogyatékkal
élő személynek és családjának
A munkahelyeket adaptálni kell az
autizmussal élő személyhez és családjához, hogy ezáltal elkerülhetővé
váljon a kirekesztődés. Szakszerű ellátást kell biztosítani.
A lakhatáshoz való jog
Az autizmussal élő embereknek,
ugyanúgy, mint a többi idős embernek, a saját otthonukban kell maradni,
ameddig csak lehet, vagy oda kell menniük, ahol az aktív élettől való
visszavonulásukig éltek. A lakóhely vagy az életvezetés megváltozását
körültekintően kell megtervezni. Az új lakókörnyezetet adaptálni kell
az autizmussal élő személy speciális szükségleteihez.
Otthoni elhelyezés:
Speciális ellátásról
való gondoskodás (orvosi, technikai eszközök,
háztartás, a környezet adaptációja
stb.)
Támogatás az idősödő családtagoknak.
Elhelyezés egy kis lakásban, személyzet folyamatos segítsége mellett.
Intézeti elhelyezés:
Az autizmussal élő embereket életkori
határ nélkül ugyanabban az intézetben
helyezzük el, ahol korábban éltek.
Vagy helyezzük őket egy közeli struktúrába
Biztosítsunk számukra
kiegészítő orvosi és
egészségügyi támogatást:
ápolónőt, más segítő személyzetet,
kórházi ellátást, technikai
segítséget, elérhetőséget, stb.
Intézeti
elhelyezés úgy, hogy közben a család
fenntartja a kapcsolatot az idős hozzátartozóval:
A személyzet aktív szerepet játszhat
a kapcsolatok megőrzésében azáltal, hogy képessé teszi az autizmussal
élő személyeket, hogy otthonukban meglátogassák a szüleiket, vagy
előkészítik a szülőknek az intézeti látogatást.
Elhelyezés az idős
fogyatékos emberek számára létrehozott
speciális struktúrában
Új típusú speciális intézmények orvosi ellátással idős fogyatékos
embereknek, sokrétű függőséget okozó fogyatékossággal élő személyeknek,
és olyanoknak, akik komoly orvosi ellátásra szorulnak.
A személyzet képzése
A kutatási eredményeket figyelembe
véve, összehasonlítva a fejlett országok tapasztalatait és az észak-,
dél-, és kelet-európai országok szükségleteit tekintetbe véve, sürgős a
következők végrehajtása:
Személyzetképzés, szisztematikus
tervnek és holisztikus megközelítésnek
megfelelően koordinálva és előkészítve.
Otthoni támogató programok az
autizmussal élő idős emberek és családjaik
számára
A reális és kielégítő pénzügyi támogatáshoz való jog
Az autizmussal élő
személyeknek és
más sokrétű függőséggel élő
népességnek függetlenül kellene élni
abban
az európai országban, ahol születtek vagy laknak,
és ugyanolyan jogokat
kellene birtokolniuk a reális és megfelelő
pénzügyi ellátáshoz:
A minőségi élethez való
hozzáférés, fizikai, érzelmi,
szociális és anyagi jóléti
értelemben egyaránt
Olyan környezet biztosítása, amely
elősegíti a kommunikációt, és az
autizmussal élő személy
viselkedésproblémáinak megoldását is
Közösségbe integrálva, egészségesen élni
Az életmód megválasztása
akár otthoni akár intézeti elhelyezés
esetén, egészségügy és oktatási
szolgáltatóktól kapott kielégítő
támogatással.