Letölthető ismertető szövegAz autizmusal
élő gyermekeknek nagy szüksége van az
érzelmileg biztonságos, bejósolható és érthető környezetre. Az
autizmussal élő gyermekek számára a vizuális támogatás a megértés
kulcsa.
A
szociális partnerek
által nyújtott
nyelvi és metakommunikatív információk,
jelzések nem adnak elegendő
támpontot a társas helyzet
megértéséhez, viselkedésük
megszervezéséhez.
A nyelvi instrukciók, a társadalmi
elvárásokra, szabályokra való
hivatkozás nem vezet eredményre. A hagyományos
tanulási-tanítási
stratégiák kudarcot vallanak, a fejlődés
érdekében viszont nagyon
fontos, hogy az autizmussal élő gyermekek is változatos
aktivitásokban
vegyenek részt, lehetőleg önállóan.
Az élő nyelv és
a szociális
közvetítés helyettesíthető és
kiegészíthető vizuális környezeti
támpontokkal Az önálló és sikeres
tevékenykedéshez a gyermekeknek
feltétlenül ismerniük kell a választ a
következő egyszerű kérdésekre.
Mit csináljak? Hol? Mikor?
Meddig? Hogyan? Miért?
Ezekre a kérdésekre
válaszolunk az egyénre szabott vizuális
környezeti támpontokkal.
Az érzelmi biztonság
megteremtése nem cél, hanem a hatékony
tanítás feltétele.
A jól érthető, kiszámítható
környezet elemei:
-
-
Napirend
-
Tevékenységszervezés
-
Egyéb
vizuális segítségek
A protetikus környezet
kialakításának feltétele: szimbólumszint felmérés
A vizuális segítségek
használatának
feltétele, hogy a gyermek értse, hogy a tárgyak, képek vagy feliratok
egy tevékenységet vagy tevékenységek sorát jelképezik. Ezek
szimbolumszintje gyermekenként más és más a kiválasztás szempontja az,
hogy a gyermek értse a választott szimbólum jelentését. Egyéni
helyzetben különböző tárgyakat, képeket, rajzokat és feliratokat adunk
a gyermeknek. Ellenőrizzük, hogy a gyermek képes-e különböző
információk jelentését felismerni és az azonos jelentésűeket
egyeztetni, tárgyat tárggyal, képet képpel, rajzot rajzzal, feliratot
felirattal, tárgyat képpel, rajzzal vagy felirattal. Ha a gyermek egy
tárgyat a fotójával, rajzával egyeztetni tudja, de a felirattal már nem
ez azt jelenti, hogy a gyermek számára fotós vagy rajzos segítséget
készítünk.
Ha a gyermek a tárgyat a
fényképek
alapján könnyen felismeri a szimbólumokkal megrajzolt képeken viszont
már nem vagy csak segítséggel akkor számára a fényképek informatívak a
rajzok még kevésbé. Számára fotós napirendet készítünk.
Mivel a szimbólumfelmérés nem
tanítási helyzet arra vagyunk kíváncsiak, hogy mit tud a gyermek, mi
nyújt segítséget számára ezért nagyon fontos, hogy szavakkal,
gesztussal, tekintettel ne sugalljuk a megfelelő választ, illetve a
tévedését ne javítsuk, ne tanítsuk a helyzetben.
(Figyelem! A bemutatott módszerek hatékony
alkalmazásának természetesen sajátos kritériumai vannak, melyek pontos
ismertetésére ebben a formában nincs módunk. Azért, hogy ismertetőnk alapján
hogyan használják portálunk látogatói, felelősséget nem tudunk vállalni,
viszont minden érdeklődő számára szívesen adunk tanácsot. Az
Autizmus Alapítvány az Autizmus Portálon bemutatott speciális tanítási,
kommunikációs stb. módszerek bemutatása alapján, más környezetben való
működéséért, működtetéséért, eredményességéért felelősséget nem vállal, mert
azokat a gyakorlatban való használathoz az adott gyermek fejlettségi
szintjéhez, egyéni nehézségeihez kell kiválasztani, illetve adaptálni. Ehhez
elvileg képzettség vagy előtanulmányok szükségesek. Ha ilyen jellegű segítséget
kér, vegye fel velünk a kapcsolatot e-mailben.
)