A
törvény 2003-as módosítása, a
változások lehetséges hatása a
speciális autista csoportok munkájára
A
törvény teljes szövegében
megváltozott a fogalmak használata,
így az
autizmussal élő gyermekek csoportja a
sajátos nevelési igényû
gyermekek, tanulók csoportjába tartozik. A
sajátos nevelési igényû
tanulók iskolai oktatásának tantervi
irányelve autizmussal foglalkozó
részében egyelőre érdemi
változás nem történt.
A
19. § 2. bekezdése alapján fokozottan kell
ügyelni a taneszközök
kiválasztására, a szülői
közösség véleményének figyelembe
vételére.
A 6. és 24. §
egyértelmûbbé teszi az óvodai nevelésben
való részvétel lehetőségét:
a
gyermek utoljára abban az évben kezdhet
óvodai nevelési évet, amelyben
a hetedik életévét betölti.
Ebben az esetben is szükség van a
nevelési
tanácsadó vagy a szakértői
és rehabilitációs bizottság
javaslatára, a
szülő és az óvoda
nevelőtestületének
egyetértésére.
Előkészítő
évfolyamra a tanuló csak egy tanévig
járhat, hétéves kora után
nem! A
tanuló részére
engedélyezhető az iskola
évfolyamának megismétlése
abban
az esetben is, ha az évfolyamot sikeresen befejezte.
A 30. § változott:
az első bekezdésben az igényjogosultság
megállapításához kötik a
különleges gondozáshoz való jogot.
A
fogalomhasználat megváltozott,
fogyatékosság helyett sajátos
nevelési
igényû, valamint beilleszkedési,
tanulási, magatartási,
nehézséggel
küzdő gyermekeket nevesít a
törvény.
A 33. §
12. pontja új intézménytípus
létrehozását teszi lehetővé, mely az
egységes gyógypedagógiai módszertani
intézmény. Ez az intézmény többek
között részt vehet a gyógypedagógiai
tanácsadás, fejlesztés és
gondozásban, a fejlesztő felkészítésben,
óvodai, általános iskolai
feladatot láthat el, szakmai szolgáltatást
nyújthat,
utazószakember-hálózatot mûködtethet.
A
pedagógiai program és helyi tantervvel kapcsolatos
rendelkezések
változtak, ez a 44., 45., és 46. §-ban
olvasható. A változások közé
tartozik, hogy a kerettanterv nem kötelező, de
alkalmazható, lehetőség
nyílik a projektoktatás megszervezésére. Az
iskola nevelési
programjának részeként el kell
készíteni az iskola egészségnevelési
és
környezeti nevelési programját.
Az 50. §-ban csak a fogalomhasználat változott.
A kötelező óraszámokat az 52. § írja elő:
1-3. évfolyam: 20 óra/hét + 10
4-6. évfolyam: 22,5 óra/hét + 11,25
7-8. évfolyam: 25 óra/hét + 12,5
+ a kötelező egészségügyi és
pedagógiai célú habilitációs,
rehabilitációs órák: a heti
tanítási órák 50%-a.
Egyéni foglalkozás: 1-3 tanulóval szervezhetők.
Napközi,
tanulószoba: 1-4-évfolyam napi 4,5
óra, azután napi 3 óra
70. § érdemjegy, osztályzat változásai
vissza