A napirend a
hellyel és idõvel kapcsolatos információk
érthetõ közlésére szolgáló
vizuális segítõ eszköz, a téri és
idõbeli tájékozódás
összekapcsolása.
Megmondja a napirend, hogy MIT? HOL? MIKOR? MILYEN SORRENDBEN? kell
tenni.
Az egyénre szabott
szimbólumrendszer
segítségével a gyermek számára
átláthatóvá,
bejósolhatóvá tesszük a
napot. A tevékenységek szimbóluma lehet
valós tárgy, kicsinyített
tárgy, metszet vagy a tárgy egy része,
fotó, színes kép felirattal,
fekete-fehér kép felirattal, pictogram felirattal,
szókép illetve írott
napi terv. A szimbólumpár egyikét az adott
tevékenység helyszínén
helyezzük el megmutatva ezzel annak helyszínét, a
másikat pedig a
gyermek napirendjén. A napirend különbözõ
idõtartamot ölelhet fel,
jelezheti a következõ aktivitást, 2-3 egymást
követõ tevékenységet, az
iskolában eltöltött idõt, teljes napot, hetet.
A napirendet úgy kell
összeállítani,
hogy a gyermek jól érezze magát a tevékenységek tartalmukban, és
idõtartamukban igazodjanak képességeihez, igényeihez. A napirend
egyénre szabott abból a szempontból is, hogy milyen és hány aktivitást
jelzünk elõre, illetve, hogy elhelyezése fix vagy mobil.
Vannak gyermekek akik
semmiféle
szimbolikus jelentést nem értenek. Ezek a gyermekek
rendszerint csak
teljes fizikai segítséggel, vagy saját
indíttatásból váltanak
tevékenységet. Ebben az esetben is el kell kezdenünk
az asszociációs
kapcsolat kiépítését a
tevékenység és az azt szimbolizáló
tárgy között
oly módon, hogy a gyermek kezébe adjuk az adott
tevékenységben használt
konkrét tárgyat, és a tevékenység
helyére kísérjük. Ezt addig
ismételjük a fizikai segítség fokozatos
visszavonásával, míg a gyermek
megérti a kapcsolatot a tárgy és a
cselekvés között.
Letölthető ismertető szöveg
TevékenységszervezésLetölthető ismertető szöveg
Önállóság a tanulásban,
munkában a munkarend és munkaszervezés
segítségévelAutizmussal
élõ emberek számára a napirend megmutatja, hogy mit és hol tegyenek,
ami azonban nem elég. Az önállósághoz tudniuk kellene, hogy milyen
sorrendben végezzék az adott tevékenységet. A nehézséget
a belsõ
forgatókönyv hiánya okozza, mely minden önálló cselekvésünk alapja.
Kutatások szerint az
autizmussal élõ
személyek esetében sérülnek azok a végrehajtó mûködések, melyek
lehetõvé teszik a cselekvések, viselkedések célszerû kivitelezését. A
viselkedések, cselekvések hibás szervezésének következménye kudarc és
önállótlanság. Szerencsére szinte valamennyi hétköznapi tevékenység
megszervezhetõ vizuálisan úgy, hogy a gyermek önállóan képes legyen
elvégezni azokat. A napirendi pontokon belül a munkarend
és a munkaszervezés segíti az önállóságot.
A munkarend és
munkaszervezés
megmutatja, hogy mennyi ideig tart a tevékenység, milyen sorrendben és
hogyan kell elvégezni, és azt is, hogyan juthat a gyermek a szükséges
anyagokhoz, eszközökhöz. A munkarend és a munkaszervezés szimbólumai a
napirendével azonos szintûek. A tervezéshez a szimbólumértésen kívül
ismernünk kell a gyermek önállóságának szintjét a kiválasztott
tevékenységekben. Errõl a feladatanalízis módszerével szerzünk
információt.
Felmérés
feladatanalízissel
A felmérés során
apró lépésekre
bontjuk fel a folyamatokat (ez a feladatanalízis), majd pontos
jegyzõkönyvet készítünk arról, hogyan
végzi azokat a gyermek vizuális
segítségek nélkül. Amennyiben szavakkal,
gesztussal vagy fizikai
segítséggel irányítanunk kell a gyermeket a
felmérés során, nyilván nem
önálló. A tervezés folyamán
igyekeznünk kell személyes
irányításunkat
vizuális támpontokkal helyettesíteni. Az
elkészült vizuális
segítségekkel már ügyesen és
önállóan megy a munka. A munkarend és
munkaszervezés kialakításakor számos
egyéb szempontot is figyelembe
kell vennünk. A legfontosabb szempontjaink: - a
feladattartás
színvonala, - a problémás viselkedések
jellege, - motoros, nyelvi és
kognitív készségek, - mennyi ideig tud a gyermek
részt venni adott
tevékenységben: ettõl függ az idõtartam.
Önállóság
a mindennapi életben a munkarend és munkaszervezés
segítségével
A hétköznapi életben
számtalan olyan
egyszerûbb és bonyolultabb cselekvés van, melyet nagyon fontos önállóan
elvégeznünk. Ilyenek például egyes szabadidõs tevékenységek, illetve az
önkiszolgálás és a házimunka. Az egyénre szabott munkarend és
munkaszervezés lehetõvé teszi az autizmussal élõ gyermekek, felnõttek
számára is, hogy segítség nélkül boldoguljanak ezekben a
tevékenységekben.
Tevékenységeink egy
része asztalnál
végezhetõ, tanulás vagy munka feladat. Részben az ilyen típusú
feladatok alapozzák meg a felnõttek önálló munkavégzéshez szükséges
készségeit. Természetesen ezekben az esetekben is szükséges az egyénre
szabott vizuális segítségek elkészítése.
A munkarend néhány
változata az asztalnál végezhetõ feladatok
esetében, fokozatosan nehezedõ sorrendben:
A
gyermek balról veszi el az elõre
odakészített feladatot. A kész feladatot a jobb oldalon lévõ kosárba
teszi. A teljes folyamat látható, munka közben nem kell felállnia a
helyérõl. Ezt a munkarendet a koncentrációs zavarokkal küzdõ, kevésbé
szabálytartó, alacsony szintû szimbólumértésû gyermekek esetében
alkalmazzuk.
-
A feladatokhoz
jelkártya-párok
segítségével jut oly módon, hogy az azokat tartalmazó kosarakra,
dobozokra jeleket helyezünk el, melyeknek párját az asztalra készítjük
a feladatvégzés sorrendjében. Ez esetben sem kell a gyermeknek elhagyni
a helyét. A kész feladat visszakerül eredeti helyére.
-
Az asztalra csak a
feladatok
jelét
készítettük oda, a gyermek
önállóan keresi meg a térben távolabbi
polcon elhelyezett eszközöket, feladatokat. Ezt a munkarend
típust
azoknál a gyermekeknél alkalmazhatjuk, akik
képesek visszatérni a
feladataikhoz és tartósan figyelni, térben
önállóan tájékozódnak ismert
környezetben, nincsenek súlyos
viselkedés-problémáik.
Munkaszervezés
A munkaszervezés
megmutatja, hogyan végezzen el egy adott feladatot a gyermek.