Adószámunk:19010148-2-42 Adószámunk:19010148-2-42


Elérhetőségeink:
Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364
Ambulancia:
1089. Budapest,
Delej u. 21.
Telefon: 334-1123
E-Mail: autizmus@autizmus.hu
Útvonaltervező

Számlaszámunk:
MKB 10300002-
20327589-70073285

Adószámunk:
19010148-2-42


Támogatóink:

Autism Europe
Budapest Főváros Önkormányzata
Józsefvárosi Önormányzat

Soros Alapítvány
World Autism Organisation
Econoserve Gazdasági Tanácsadó Kft.
Nemzeti Civil Alapprogram Mindennapi Pszihológia Tudakozó
BECO
Honlap
Studio
támogatásával
Rendszergazda:
Berta Sándor
Módszertár

Protetikus környezet: eszközök

A tér strukturálása

Az egyes terek funkciójának világosan láthatónak kell lenniük. Szükség lehet az egyes terek térelválasztókkal való elkülönítésére, erre a célra használhatunk szekrényeket, paravánokat, de a játék helyét például jelölhetjük szõnyeggel is. Fontos, hogy az egyes tevékenységek helyén csak olyan eszközök legyenek, amelyeket valóban használunk vagy aminek funkciója van.
 
Minden alapvetõ tevékenység helyét meg kell határoznunk pl. szabadidõ, étkezés, öltözés, tanulás stb. Fontos szempont, hogy biztonságos legyen a környezet, és a tevékenységek helyét úgy alakítsuk ki, hogy megelõzzük a várható viselkedésproblémákat. Tanulás, munka helyszíneinek kijelölésénél különösen figyelembe kell venni, hogy sok gyerek koncentrációs zavarokkal is küzd ezért az eltakart tér, a paravánok, ingerszegény környezet eszköz arra, hogy a feladatát meg tudja oldani.

     

   

   

A napirend


A napirend a hellyel és idõvel kapcsolatos információk érthetõ közlésére szolgáló vizuális segítõ eszköz, a téri és idõbeli tájékozódás összekapcsolása. Megmondja a napirend, hogy MIT? HOL? MIKOR? MILYEN SORRENDBEN? kell tenni.
 
Az egyénre szabott szimbólumrendszer segítségével a gyermek számára átláthatóvá, bejósolhatóvá tesszük a napot. A tevékenységek szimbóluma lehet valós tárgy, kicsinyített tárgy, metszet vagy a tárgy egy része, fotó, színes kép felirattal, fekete-fehér kép felirattal, pictogram felirattal, szókép illetve írott napi terv. A szimbólumpár egyikét az adott tevékenység helyszínén helyezzük el megmutatva ezzel annak helyszínét, a másikat pedig a gyermek napirendjén. A napirend különbözõ idõtartamot ölelhet fel, jelezheti a következõ aktivitást, 2-3 egymást követõ tevékenységet, az iskolában eltöltött idõt, teljes napot, hetet.

A napirendet úgy kell összeállítani, hogy a gyermek jól érezze magát a tevékenységek tartalmukban, és idõtartamukban igazodjanak képességeihez, igényeihez. A napirend egyénre szabott abból a szempontból is, hogy milyen és hány aktivitást jelzünk elõre, illetve, hogy elhelyezése fix vagy mobil.

Vannak gyermekek akik semmiféle szimbolikus jelentést nem értenek. Ezek a gyermekek rendszerint csak teljes fizikai segítséggel, vagy saját indíttatásból váltanak tevékenységet. Ebben az esetben is el kell kezdenünk az asszociációs kapcsolat kiépítését a tevékenység és az azt szimbolizáló tárgy között oly módon, hogy a gyermek kezébe adjuk az adott tevékenységben használt konkrét tárgyat, és a tevékenység helyére kísérjük. Ezt addig ismételjük a fizikai segítség fokozatos visszavonásával, míg a gyermek megérti a kapcsolatot a tárgy és a cselekvés között.

Letölthető ismertető szöveg



Tevékenységszervezés

Letölthető ismertető szöveg

Önállóság a tanulásban, munkában a munkarend és munkaszervezés segítségével
Autizmussal élõ emberek számára a napirend megmutatja, hogy mit és hol tegyenek, ami azonban nem elég. Az önállósághoz tudniuk kellene, hogy milyen sorrendben végezzék az adott tevékenységet. A nehézséget a belsõ forgatókönyv hiánya okozza, mely minden önálló cselekvésünk alapja.
 
Kutatások szerint az autizmussal élõ személyek esetében sérülnek azok a végrehajtó mûködések, melyek lehetõvé teszik a cselekvések, viselkedések célszerû kivitelezését. A viselkedések, cselekvések hibás szervezésének következménye kudarc és önállótlanság. Szerencsére szinte valamennyi hétköznapi tevékenység megszervezhetõ vizuálisan úgy, hogy a gyermek önállóan képes legyen elvégezni azokat. A napirendi pontokon belül a munkarend és a munkaszervezés segíti az önállóságot.
 
A munkarend és munkaszervezés megmutatja, hogy mennyi ideig tart a tevékenység, milyen sorrendben és hogyan kell elvégezni, és azt is, hogyan juthat a gyermek a szükséges anyagokhoz, eszközökhöz. A munkarend és a munkaszervezés szimbólumai a napirendével azonos szintûek. A tervezéshez a szimbólumértésen kívül ismernünk kell a gyermek önállóságának szintjét a kiválasztott tevékenységekben. Errõl a feladatanalízis módszerével szerzünk információt.

Felmérés feladatanalízissel
A felmérés során apró lépésekre bontjuk fel a folyamatokat (ez a feladatanalízis), majd pontos jegyzõkönyvet készítünk arról, hogyan végzi azokat a gyermek vizuális segítségek nélkül. Amennyiben szavakkal, gesztussal vagy fizikai segítséggel irányítanunk kell a gyermeket a felmérés során, nyilván nem önálló. A tervezés folyamán igyekeznünk kell személyes irányításunkat vizuális támpontokkal helyettesíteni. Az elkészült vizuális segítségekkel már ügyesen és önállóan megy a munka. A munkarend és munkaszervezés kialakításakor számos egyéb szempontot is figyelembe kell vennünk. A legfontosabb szempontjaink: - a feladattartás színvonala, - a problémás viselkedések jellege, - motoros, nyelvi és kognitív készségek, - mennyi ideig tud a gyermek részt venni adott tevékenységben: ettõl függ az idõtartam.
 
Önállóság a mindennapi életben a munkarend és munkaszervezés segítségével
A hétköznapi életben számtalan olyan egyszerûbb és bonyolultabb cselekvés van, melyet nagyon fontos önállóan elvégeznünk. Ilyenek például egyes szabadidõs tevékenységek, illetve az önkiszolgálás és a házimunka. Az egyénre szabott munkarend és munkaszervezés lehetõvé teszi az autizmussal élõ gyermekek, felnõttek számára is, hogy segítség nélkül boldoguljanak ezekben a tevékenységekben.
 
Tevékenységeink egy része asztalnál végezhetõ, tanulás vagy munka feladat. Részben az ilyen típusú feladatok alapozzák meg a felnõttek önálló munkavégzéshez szükséges készségeit. Természetesen ezekben az esetekben is szükséges az egyénre szabott vizuális segítségek elkészítése.
 
A munkarend néhány változata az asztalnál végezhetõ feladatok esetében, fokozatosan nehezedõ sorrendben:
  1. A gyermek balról veszi el az elõre odakészített feladatot. A kész feladatot a jobb oldalon lévõ kosárba teszi. A teljes folyamat látható, munka közben nem kell felállnia a helyérõl. Ezt a munkarendet a koncentrációs zavarokkal küzdõ, kevésbé szabálytartó, alacsony szintû szimbólumértésû gyermekek esetében alkalmazzuk.
  2. A feladatokhoz jelkártya-párok segítségével jut oly módon, hogy az azokat tartalmazó kosarakra, dobozokra jeleket helyezünk el, melyeknek párját az asztalra készítjük a feladatvégzés sorrendjében. Ez esetben sem kell a gyermeknek elhagyni a helyét. A kész feladat visszakerül eredeti helyére.
  3. Az asztalra csak a feladatok jelét készítettük oda, a gyermek önállóan keresi meg a térben távolabbi polcon elhelyezett eszközöket, feladatokat. Ezt a munkarend típust azoknál a gyermekeknél alkalmazhatjuk, akik képesek visszatérni a feladataikhoz és tartósan figyelni, térben önállóan tájékozódnak ismert környezetben, nincsenek súlyos viselkedés-problémáik.
Munkaszervezés
A munkaszervezés megmutatja, hogyan végezzen el egy adott feladatot a gyermek.
 
Néhány példa önálló, önmagukért beszélõ feladatok megszervezésére, melyek használata során válogatást, egyeztetést, építést képi utasítással, csomagolást és szerelést gyakorolnak a gyermekek. A feladatok kognitív és finommotoros készségek fejlesztését szolgálják. Szervezésük alapján lehetnek egydobozos, egy és több lépéses szervezésû feladatok; alaplapos, többlépéses feladatok.

   

   

   





   


Letölthető munkaszervezés-feladatcsomag

Szakácskönyv (letölthető folyamatábra-receptek):