A módszertani intézmény felépítése, csoportok
|
|
Képzési kötelezett csoport
A képzési kötelezett, más néven habilitációs csoportba jelenleg két gyermek jár. Mindkettõ 13 éves. A csoportban az a
cél, hogy a súlyosan érintett gyermekek számára könnyen
áttekinthetõ, komfortos környezetet biztosítsunk. Adjunk lehetõséget a
napjaik hasznos eltöltésére, és meglévõ készségeik fejlesztésére.
Az egyik gyermek nem beszél, a másik gyermek beszédének kommunikatív tartalma csekély, ezért
alternatív kommunikációs eszközöket használnak (PECS), elsõsorban az
alapvetõ szükségletek kifejezésére. A protetikus környezet kialakításával igyekszünk
csökkenteni a viselkedésproblémák gyakoriságát.
Csoportunkban két pedagógiai asszisztens dolgozik gyógypedagógus közremûködésével.
|
Integrációs csoport
Csoportunkat integrációs csoportnak nevezzük. Tanulóink egy része a tanulásban akadályozott gyermekek iskolájába,
másik része az átlagos fejlõdésmenetû gyermekek többségi iskolájába van beíratva, és miközben
a többségi iskolák tanterve alapján haladnak, egyéni szükségleteiknek megfelelõ autizmus specifikus fejlesztésben
vesznek részt. évek óta kapcsolatban vagyunk több oktatási intézménnyel, a közeli Deák Diák általános Iskolával az
integráció többféle módját kipróbáltuk.
Iskolánkban egyéni és csoportos foglakozások vannak, a gyerekek egyéni fejlesztési terv alapján
haladnak. Közös foglalkozásaink- ďż˝babzsákosďż˝ játék, közös tanulás, közös kézimunka, közös játék,
mozgás- fõ célja, hogy jó értelmû és jó nyelvi képességû tanulóink kommunikációs és társas
viselkedési készségei fejlõdjenek. A közös foglalkozások alkalmával megtanulják a frontális utasítások
követését, magukra vonatkoztatását, a sorra kerülés kivárását, a társaik válaszaira való odafigyelést, a
kooperációt, társaiknak való segítségadást, a veszítés elfogadását játék vagy verseny közben. Csoportunkban a
ďż˝babzsákosďż˝ foglalkozáson elõtérbe kerülnek az összetettebb tartalmú, verbalitást igénylõ
játékok. Közös tanuláson igyekszünk a többségi iskolákhoz hasonló oktatási helyzetet teremteni, melyben
megtanítjuk, pl. a jelentkezés funkcióját, a tábla használatát, a feladataik kijavítását. A gyermekeknek lehetõsége van a
közös tudás és a csoporttal való együtt haladás megélésére.
Egyéni foglalkozásokon a gyermekek haladnak a tananyagban, megtanulják az alapvetõ önápolási és
önkiszolgálási feladatokat, az egyszerûbb házimunkákat. A tantárgyi tartalmakat is egyénre szabottan tanítjuk. A
beszédhasználat és beszédértés fejlesztésére többek között a Mindennapi Tevékenységek (ELA) nevû fényképsorozatot
alkalmazzuk. Az önmagukról és szûkebb személyi környezetükrõl való tudás kialakítására az
én-könyv írás és a video feedback módszerét használjuk. Alkalmazzuk még a szociális történetek feldolgozását is.
Egyéni foglalkozások keretében kerül sor a személyes problémák és azok megoldásának megbeszélésére.
A szülõkkel egyeztetve kezeljük az otthoni és az iskolában elõforduló viselkedésproblémákat.
A csoportunkban tanuló nyolc gyermekkel öten foglalkozunk. Közülünk négyen mintegy tíz éve, egyikünk pedig három
éve dolgozik iskolánkban. Ez idõ alatt részt vettünk a Theo Peeters által tartott elméleti és gyakorlati
tréningen, egy kollégánk pedig elvégezte a Birminghami Egyetem másfél éves autizmus kurzusát. A
csoportunkban tanuló gyermekek fejlesztése mellett részt veszünk konferenciákon elõadóként,
szülõképzésben, a Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Szakambulancia gondozásában álló gyermekek
egyéni fejlesztésében, az iskola által kidolgozott tanterv megalkotásában. A 2002/2003. tanévben a PHARE által
támogatva létrehoztunk egy integrációs osztályt a közeli többségi iskolában, munkánkról tanulmányt
jelentettünk meg.
|
összevont
alsó tagozat
A csoportban a helyi tanterv szerint egyéni készségeik és haladási ütemüknek
megfelelõen tanulnak az alsó tagozatos korú gyermekek. Verbális készségeiket, kommunikációs
szintjüket illetõen nagyon eltérõek.
A tanulók nyugodt, kiegyensúlyozott viselkedésének feltételeként kialakítottuk a szükségleteikhez igazodó
környezetet, melyben megvalósul egyéni kommunikációs eszköztáruk használata. A gyermekek egy része
alternatív kommunikációs eszközt - PECS (képkártya-csere), szótár - használ.
A tanulók a legtöbb új ismeretet egyéni helyzetben szerzik meg. A szociális és kommunikációs fejlesztés
nagy hangsúlyt kap egyéni és társas tevékenységek keretén belül egyaránt. Szervezett csoportos foglalkozásaink:
ďż˝babzsákos játékďż˝, közös kézimunka, közös zene, közös mozgás, séta.
Célunk közös kézimunka foglalkozáson az egyéni helyzetben már megtanult technikák alkalmazása új
témában, társas helyzetben, új helyszínen, eszközök megosztásával. Itt tanulják az együttmûködést
társaikkal, tapasztalatot szereznek arról, hogy részfeladatokból egy közös alkotást hoznak létre.
Az évek során a közös zenefoglalkozás örömforrássá vált, az ünnepekre való felkészülés színtere lett.
Külsõ programok célja a gyalogos közlekedés és tömegközlekedési
eszközök használatának tanulása, különbözõ helyszínekhez
(játszótér, park, büfé, bolt) kapcsolódó viselkedési szabályok elsajátítása.
A gyermekek heti egy alkalommal lovas terápián is részt vesznek.
Nagy hangsúlyt fektetünk a szülõkkel
való szoros együttmûködésre, közösen határozzuk meg a fejlesztési
célokat és feladatokat, szem elõtt tartva a szülõk kéréseit,
igényeit. A csoportunkban tanuló gyermekekkel
négyen foglalkozunk, valamennyien több éves tapasztalattal
rendelkezünk. Részt vettünk a Theo Peeters által tartott elméleti és
gyakorlati tréningen. A gyerekek fejlesztése mellett részt veszünk
konferenciákon elõadóként, szülõképzésben és
tanácsadásban, a Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Szakambulancia
gondozásában álló gyermekek egyéni fejlesztésében, a helyi tanterv
írásában.
|
Az osztályban jelenleg három gyermek tanul, õk hasonló életkorúak, hét
és nyolc évesek. A csoportban tanuló gyermekek iskolánk helyi tantervének elsõ
osztályos tananyagában haladnak. A gyermekekre súlyos viselkedésproblémák
jellemzõek, amelyek enyhébb formában a protetikus környezetben is jelen vannak még. A
kommunikációs problémák mindhárom tanulónál jelentõsek, annak
ellenére, hogy közülük két gyermek jó nyelvi készségekkel rendelkezik.
Az elsõ tanévben legfontosabb feladat a protetikus környezet kialakítása,
és annak minél szélesebb körû használata. Gyermekeink kommunikációs
készségei miatt szükség van hatékony kommunikációs eszközök használatának
tanítására. Egy tanuló alternatív kommunikációs eszközöket ďż˝ PECS (képkártya-csere),
gesztusnyelv, szótár ďż˝ használ.
Ebben a csoportban kétféle közös tevékenységen, ďż˝babzsákosďż˝ játékon
és mozgásfoglalkozáson vesznek részt a tanulók. Más csoportból is bekapcsolódnak gyerekek a ďż˝babzsákosďż˝
foglalkozásokra, így a létszám öt fõre egészül ki. A játék célja a korábban elsajátított
kommunikációs funkciók új helyzetben való alkalmazása, társas helyzet idõtartamának
fokozatos növelése, fizikai közelség elviselése, várakozás, sorra kerülés, frontális utasítás
követése, korábban egyéni helyzetben elsajátított készségek gyakorlása.
Fontos cél a nagyobb önállóság elérése az önkiszolgálásban, a munkaviselkedés kialakítása, az
akadémikus készségeket alapozó feladatok tanítása és az alapvetõ szociális szabályok
elsajátítása.
A csoportban két pedagógus és egy pedagógiai asszisztens dolgozik.
|
|