Elérhetőségeink: Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364 Ambulancia:
1089. Budapest, Delej u. 21.
Telefon: 334-1123 E-Mail: autizmus@autizmus.hu Útvonaltervező
diszfázia: olyan
fejlõdési zavar, amely a beszédértést
és/vagy beszédképzést érinti
Down-szindróma: kromoszóma-rendellenesség
okozta tüntecsoport, amely többek
között értelmi
fogyatékossággal és
jellegzetes külsõvel (pl. mongoloid
szemrés) jár
DSM-IV: Az
Amerikai Pszichiátriai Társaság
kézikönyvének negyedik
átdolgozása,
amelyben pszichiátriai kórképek
osztályozása és diagnosztikus
kritériumai szerepelnek (Diagnostic and Statistical Manual
of Mental
Disorders)
echolália: a hallottak visszhangszerû ismétlése
egoizmus: énközpontúság, önzés
ekvivalens: egyenértékû, azonos
emocionális: érzelmi
empátia: olyan
képesség, amely lehetõvé teszi mások
helyzetének képzeleti-érzelmi úton
történõ átélését
epidemiológia: a
betegségek elterjedésével, elõfordulásuk
gyakoriságával foglalkozó tudomány
epilepszia: rendellenes
agyi elektromos kisülések által okozott betegségcsoport, ahol e
kisülések rohamokban jelentkezõ tudatzavarokat, izomrángásokat, illetve
érzékelési zavarokat eredményezhetnek
frusztráció: szándékban,
törekvésben, tevékenységben való
akadályozottság, sikertelenség
érzése
funkció: mûködési kör, szerep, feladat
hiperaktív: nyughatatlan, túlzott mértékben aktív, mozgékony
hiperszelektív: a
környezetbõl jövõ ingerek
közül szélsõségesen
keveset feldolgozó
holding-terápia: „ölben-tartás”
terápia: alapja az a felfogás, miszerint az
autista állapot oka az
anyával való kapcsolat
elutasítása, és hogy a gyermek
kimozdítható
állapotából, ha anyja – a
gyermek tiltakozása ellenére –
karjaiban
tartja, beszél hozzá, amíg
ellenállását fel nem adja
(kimerülés miatt)
identitás: önazonosság;
az egyén szerepeinek összessége és
önmagáról való tudása
idioszinkratikus: nem szokványos, szokatlan, egyéni, (reakciómód)
imitáció: utánzás
inadekvát: nem megfelelõ, nem odaillõ
indirekt: nem közvetlen
individualizáció: egyéni sajátságok, személyiség kialakulása
input: bemeneti, bemenõ
integráció: közösségbe történõ beillesztés
interakció: (általában
személyek közötti) kölcsönös
egymás felé irányuló cselekvés,
gesztus stb.
internalizáció: „befogadás”
– elsõsorban a külsõ,
csoport-, társadalmi- szülõi
értékek, szabályok
teljes elfogadása, befogadása, belsõ
irányítókká
alakulása
intervenció: beavatkozás
intonáció: hanglejtés
intuíció: megérzés
invenció: újítás, találmány, ötlet
IQ: Intelligencia-hányados
(értéke átlagos értelmi
színvonal esetén 100)
kontextus: szövegösszefüggés,
szövegkörnyezet; tágabb
értelemben: azok a körülmények,
amelyek egy
adott cselekvés, mondat stb. értelmét,
jelentését befolyásolják
konvenció: hagyomány, megállapodás, szokás
konzultáció: tanácsadás,
megbeszélés, szakértõk tanácskozása
valamilyen kérdésrõl
kreativitás: az
a képesség, amely lehetõvé teszi, hogy rugalmasan
gondolkodva, korábbi tapasztalatainkból valami
újat hozzunk létre
kronológiai kor: életkor
kvalitatív: minõségi
kvantitatív: mennyiségi
magasan funkcionáló: átlagos
övezetbe esõ vagy annál jobb értelmi
képességekkel rendelkezõ, relatíve jó
nyelvi és némi önellátási
készséggel bíró
manír: modor, furcsaság, szokás, magatartás
mentálhigiénia: a
lelki egészség
megõrzésének és
elõsegítésének
tudománya
mentális: értelmi, szellemi, gondolati
mentális kor: az a kor, amelynek az egyén értelmi fejlõdési szintje megfelel
mentális retardáció: értelmi elmaradás
metafizikus: itt: nem tapasztalható, nem látható, nem észlelhetõ
motoros, motorikus: mozgási, mozgással kapcsolatos
negativisztikus: elzárkózó,
visszahúzódó, elutasító, valamivel
szembeforduló, tagadó
neurotranszmitter: idegi ingerületátvivõ anyag
non-verbális: beszédet,
beszédértést nem igénylõ
(információs, kommunikációs csatorna)
normalizáció: a társadalmilag elfogadott normákhoz közelítés elve
option-módszer: az
amerikai Kaufmann család által saját
autista kisgyermekük nevelése
során kidolgozott módszer; lényege a
gyermek teljes ébrenlétét
kitöltõ,
egyszemélyes, intenzív, elfogadó, nem
korlátozó foglalkozás,
nevelés,
tanítás
organikus: szervi, szervrendszeri
orientációs reakció: új,
szokatlan ingerre adott, fiziológiai változásokkal
járó viselkedéses válasz;
odafordulás
output: kimenõ, kimenet
paradigma: egy
adott korszakban, adott tudományág
mûvelését meghatározó, elfogadott
elõfeltevés, elmélet, kutatási módszer,
eljárás
patológia: kórtan
percepció: észlelés
pervazív: átható,
itt: a személyiség egészét
érintõ
perzisztáló: fennálló, fennmaradó
pre-szociális: még nem szocializált
preferencia: elõnyben,
megkülönbözetett figyelemben részesített,
másoknál jobban kedvelt tárgy, személy,
tevékenység, stb.
preverbális: beszéd kialakulása elõtti
prioritás: elsõbbség, elsõbbséget élvezõ
prognosztika: elõrejelzés
pszichoanalízis: a
lelki zavarokat az ún. tudattalan konfliktusok
feltárásával és
feldolgozásával kezelõ mélylélektani
irányzat
pszichogén: pszichés hatásokra kialakuló, lelki eredetû
pszichológia: lélektan
pszichomotoros: lelki funkciók mûködésének intenzitásával kapcsolatos
pszichoszomatikus: lelki eredetû testi tünetben megnyilvánuló
pszichózis: elmebetegség
(az agymûködést érintõ érzelmi,
gondolkodási, a térbeli és idõbeli
tájékozódási zavarokkal, gyakran
hallucinációkkal
[érzékcsalódásokkal],
téveseszmékkel járó állapotok)
radikális: mélyreható,
erélyes, szélsõséges, olykor erõszakos
változásokra, megoldásokra törekvõ
redundancia: fölösleges,
ismétlõdõ elemek, amelyek új információt,
érdemleges közlést nem adnak (pl.
közleményekben, cikkekben)
reguláció: szabályozás
releváns: lényegre vonatkozó, helyénvaló
repertoár: már
elsajátított, rendelkezésre álló pl.
készségek, tudás, stb. összessége
repetitív: ismétlõdõ
reprodukció: ismételt elõállítás
retardált: megkésett, elmaradott (pl. fejlõdés)
sematikus: vázlatos; valamilyen elfogadott séma, minta szerint ábrázolt
skizofrénia: az elmebetegségek egyike
spektrum: tartomány, választék
statikus: nem változó, állandósult
stratégia: valamilyen
cél elérésére
irányuló, megtervezett cselekvési
rendszer
szegregáció: elválasztás,
elkülönítés, szétválás
(gyógypedagógiában: külön,
speciális intézményben nevelés)
szenzoros: érzékelési, érzékszervi
szeparációs félelem: nyolchónapos
kor körül kezdõdõ típusos félelmi
reakció a szeretett személy (anya, gondozó)
eltávozására, hiányára
szimbolikus játék: olyan
játéktevékenység, amelynek
során a gyermekek konkrét
cselekvéseket,
helyzeteket, gondolati tartalmakat, vagy tárgyakat jelekkel,
jelzésekkel, más tárgyakkal
helyettesítenek
szimptomatológus: betegségek tünettanával foglalkozó
szindróma: tünetegyüttes
szintaxis: mondattan
szociabilitás: társas
kapcsolatok kialakítására,
fenntartására irányuló
készség, igény
sztereotípia: merev
egyformaság, gépiesen
ismétlõdõ viselkedés,
beszéd, stb. elem
szubkortikális: agykéreg alatti rétegekben lezajló mûködés
TEACCH: Eric
Schopler és Gary Mesibov vezetésével Észak-Karolinában kidolgozott,
állami program az autista emberek kezelésére, fejlesztésére (Treatment
and Education of Autistic and Related Communication Handicapped
Children)
terapeuta: gyógyítást
végzõ szakember (pl. pszichiáter, pszichológus,
gyógypedagógus)
tudat-teória: az
a képesség, amely lehetõvé
teszi, hogy mások mentális állapotaira
(érzelmeire, gondolataira, ismereteire,
szándékaira, vágyaira)
következtessünk, illetve, hogy
viselkedésüket bejósoljuk
univerzális: egyetemes, sokoldalú használatra alkalmas
valid: érvényes
verbális: szóbeli,
beszédet, beszédértést
igénylõ (pl. kommunikáció)
vizuális: látási, látással kapcsolatos
vokalizáció: hangadás
workshop: „mûhely”,
szakmai konferenciákon, továbbképzéseken
adott témakörök kis létszámú
csoportokban történõ megvitatása