Elérhetőségeink: Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364 Ambulancia:
1089. Budapest, Delej u. 21.
Telefon: 334-1123 E-Mail: autizmus@autizmus.hu Útvonaltervező
Szeretnék pontosabb
információt kapni az autizmussal élő
gyermekek és felnőttek kezeléséről.
Sokan
jönnek oda
hozzám gyermekük esetével,
mondván: 'Ő 5 éves, és autista, mit
kell
tennem?' és én azt válaszolom: 'Nem
tudom!', ami annyit jelent, hogy
képtelenség olyan tanácsot adni, ami
minden esetre illene. Nincs
egyetlen olyan módszer, ami mindenkinek megfelelő, ami
fontos, hogy egy
olyan individualizált oktatási programot
kövessenek, ami az adott
személy számára megfelelő.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Vannak-e különböző
szintjei az
autizmusnak (egyesek jobban szenvednek, mint mások),
és mik a különböző
kezelési módszerek és/vagy
terápiák az egyes esetekben?
Természetesen
vannak különböző szintek az autizmus
és a hozzá kapcsolódó
zavarok
megjelenésében. Sőt, hasznos az
autizmusról, mint spektrumról
gondolkodnunk. Némelyek súlyos értelmi
sérüléssel küzdenek,
míg mások
értelmi képességei az átlag
feletti övezetbe esnek. Vannak, akik
boldogok egymagukban, ugyanakkor vannak, akik folyton
közelednek mások
felé. Egyesek nem használják a
nyelvet, ezzel szemben vannak, akiknek a
szókincse meghaladja a tipikusan fejlődő
gyerekekét. Ami közös az
autizmusban, az a másokkal való
interakció, a kapcsolatok
kialakításának, és a
reciprok párbeszéd
fenntartásának a nehézsége.
A
legtöbb esetben a verbális és non
verbális intelligencia, valamint a
nyelv (szókincs, szemantika, szintaxis) és
kommunikáció (a képesség,
hogy közvetítse mások felé
akaratát, érzelmeit és gondolatait
verbálisan, és non-verbálisan) szintje
azok a változók, melyek
bejósolják az 'autizmus fokát'. Ami a
kezelést és a terápiát
illeti, az
egyértelműen a gyermek működési
szintjétől függően változik.
Érdemes
azonban hangsúlyozni, hogy a kezelési programok
személyre szabott
programok alapján biztosítottak (egy adott gyerek
számára), ennek
célja, hogy a gyermek nehézségeit
célozhassuk meg, ugyanakkor az
erősségeit kihasználhassuk. Lehetetlen
röviden összefoglalni, mik ezek
a módszerek, bár
megpróbálom őket ismertetni egy workshop-on,
és biztos
vagyok benne, hogy a konferencia során
különböző előadók
említik
ezeket. Általánosságban: ezek a
terápiák intenzív és
átfogó oktatási
programot foglalnak magukba, jellemzően viselkedéses
összetevővel, a
szociális és kommunikációs
készségek fejlesztésére, az
adaptív
készségek
tanítására (valós
életben használható
készségekre)
fókuszálva, illetve az alkalmazkodást
nehezítő viselkedéseket (pl.
szorongás, agresszió)
célozzák meg, ha ez az adott gyereknél
jellemző.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
A 6 éves Claudio
édesapja vagyok,
aki nem beszél, és nem hajlandó enni.
Azt szeretném tudni, hogy van-e
arra némi esély, hogy a gyermekem
meggyógyul?
Nehéz
arról
beszélni, hogy egy autizmussal élő gyermek 'meggyógyul'. Az autizmus
egy veleszületett rendellenesség. Az ő
nehézségük azt jelenti, hogy
interakciójuk a társas világgal nagyon
eltér attól, amit a tipikusan
fejlődő gyerekek tapasztalnak. Az agyunk 'bizonyos fokig-, a
társas
élmények
raktárává fejlődik. Éppen
ezért, nagyon valószínűtlen, hogy
bárki 'visszacsinálhatná' ezt a
fejlődést. Az autizmussal élő gyermekek 'gyógyulásáról'
szóló beszámolók jellemzően
nem igazolódtak be, és
általában olyan személyekről
szólnak, akik hatalmasat fejlődtek. És
mégis, ezeknek a személyeknek továbbra
is számos jelentős kihívással
kell szembenézniük életük
során. Amikor azt mondom, hogy a 'gyógyulás'
valószínűtlen autizmus esetén, nem
jelenti azt, hogy ezek az egyének ne
fejlődhetnének nagyot. Sőt, a komoly módszerek
sokaságának célkitűzése,
hogy maximalizálja a gyermek lehetőségeit,
és kompetensebbé tegye őt a
mindennapi életben. És valóban, az
évek során sokakat láttunk, akik
csodálatos fejlődésen mentek át,
míg mások kevésbé
szerencsések. A Yale
Child Study Centre-ben sok olyan autizmussal élő
személyt kísértünk
figyelemmel, akik felsőfokú fokozatot értek el,
közülük néhányan
valóban önállóan dolgoznak
és élnek is. Ezt észben tartva,
egyetlen
kezelés sem mutat
gyógyulásként értelmezhető
eredményt, ha ezalatt azt
értjük, hogy a korábban autizmussal
élő gyermeknek megszűnnek a
szociális és kommunikációs
működésben tapasztalható
problémái a kapott
kezelésnek köszönhetően, és nem
megkülönböztethetőek a tipikusan
fejlődő gyermekektől.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Lehetséges-e, hogy a
súlyos
autizmussal élő emberek enyhe intellektuális
sérülést mutatnak (értelmi
sérülés)?
Nem tudom
pontosan, hogy mit ért ön súlyos
autizmus alatt, de megpróbálok
válaszolni. Azok a személyek, akik
szociálisan igen izoláltak és
alulmotiváltak, kommunikációs
(és nyelvi) készségük
csekély,
valószínűleg az értelmi
képességek területén is
jelentős elmaradást
mutatnak, legalább a verbális területen.
Néhány személy komoly
kihívással szembesülhet (a
szociális interakciókban, a nyelvben
és
kommunikációban, viselkedési
sztereotípiákban, stb.) és viszonylag
magasabb non-verbális intelligencia jellemzi.
Habár a szabály az ' már
ha általánosítani akarunk -, hogy
minél inkább sérültek a
személy
értelmi képességei, annál
kevésbé valószínű, hogy
beszél, és valamilyen
orvosi problémája is van (pl.
epilepsziás rohamok), valamint olyan
sztereotípiák jellemzik, mint a
repetitív motoros manírok, vagy
szélsőséges
ragaszkodás/merevség (pl. a környezetben
történő
legcsekélyebb változásnak
való ellenállás).
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Van bármiféle kapcsolat
a
Gyermekkori Dezintegratív Zavar (angol
rövidítés: CDD) és a nyelv
és
játék területén komoly
visszaesést mutató gyerekek
között, akiknél 3
éves kor előtt az EEG-ben változás
áll be?
Ön
a Gyermekkori
Dezintegratív Zavar (vagy Heller szindróma)
és a Szerzett Afázia
epilepsziával, más néven
Landau-Kleffner szindróma közötti
kapcsolatról
kérdez. Mindkét állapot
rendkívül ritka, ezért, nem alaposan
tanulmányozott. A megjelenésük azonban
nagyon különböző. A CDD esetén
az EEG eltérések nem részei az
állapot leírásának
(míg a
Landau-Kleffner esetében igen), jellemzően nincs orvosi
lelet (dacára a
kimerítő orvosi kivizsgálásnak),
és a regresszió súlyos és
általános
(beleértve a szocializációt,
játékot, intelligenciát, stb.),
ugyanakkor
a Landau-Kleffner esetében a visszaesés a nyelvre
korlátozódik, és nem
a többi említett területre.
Ezért, - noha a média
néhány éve nagy
figyelmet szentelt ennek-, úgy tűnik, a két
állapot eléggé
különböző.
Ahogy már említettem, nem ismerjük a CDD
etiológiáját (vagy okait).
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA) vissza
Az autizmussal élő
gyerekeknél a
tekintetirányt követő tanulmányok
alapján lehet-e feltételezni egyfajta
kognitív stílust, amely segíthet
bennünket abban, hogy meghatározzuk a
gyermek fejlődési profilját? (Egy szülő
Olaszországból)
Annak
érdekében,
hogy megrajzoljunk egy fejlődési profilt, és
megtervezzük a
legmegfelelőbb oktatási beavatkozást, fontos,
hogy kiértékeljük a
gyermek erősségeit, képességeit
és motivációit, amelyek
együttesen a
kognitív stílusával, a lehető
legrealisztikusabb képet adja a
gyermekről. Éppen ezért fontos, hogy a klinikai
megfigyelést
integráljuk azon diagnosztikus eszközök
használatával (pl. ADOS),
amelyek meg tudják ragadni a gyermek
képességeit és
nehézségeit.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
A 'regresszív' autizmusnak minden
gyermek esetében ugyanaz az eredete?
Nem tudjuk.
Először is, ellentmondásos, hogy az autizmussal
élő gyermekek mekkora
százaléka mutat regressziót (az
értékek 5% és 25%
között mozognak).
Másodszor, jelenleg nincs meggyőző
bizonyíték, hogy mi okozza magát az
autizmust, és még kevésbé,
hogy mi okozhatja a regressziót. Nagyon
valószínű, hogy a két dolog
kapcsolatban van egymással. A médiában
megjelenő beszámolók a lehetséges
okokról (pl. a védőoltás), eddig nem
nyertek empirikus megerősítést.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
A magasan funkcionáló
autizmussal/Asperger szindrómával élők
kognitív működése
érvényes
modell az alacsonyan funkcionáló autizmussal
élők esetében is? (Egy
szülő Olaszországból)
Bizonyos
fokig
igen, más szempontból viszont nem. Az
intellektuális működés
átfogó
szintjén az autizmussal élő személyek
jellemzően jobban teljesítenek a
mechanikus képességek terén (pl.
információ memorizálása,
információ
ismétlése), mint a fogalmi, vagy
következtetéses ismeretek esetén
(elvont fogalmak megtanulása, mint idő,
mennyiség, okság, sorrend, az
információ
átalakítása a probléma
megoldásának érdekében,
új megoldások
kialakítása); jobbak ismerős rutinok
esetén, mint új helyzetekben,
jobbak non-verbális, perceptuális
problémamegoldásban (pl. geometriai
puzzle kirakása), mint verbálisan
irányított helyzetekben (pl.
történetek elmondása,
verbális szövegek megértése).
Jobban dolgoznak
explicit információval (amit jól
elmagyaráztak, vagy eléggé
konkrét),
mint implicit anyagokkal (pl. valamit csak a kontextus sugall, egy
személy implicit szándékai, vagy a nem
szószerinti nyelvhasználat, mint
a metafora, humor, irónia). Ezek a preferenciák
egyértelműen
különbözően jelennek meg a
személy kognitív
működésétől függően (egy
súlyosan sérültszemély
összehasonlítva egy átlag feletti
képességekkel
rendelkező egyénnel, legalábbis
néhány vonatkozásban). Az IQ profil
tekintetében, az alacsonyan
funkcionáló személyek
non-verbális IQ-ja
magasabb, mint a verbális, míg a magasan
funkcionálók esetében a
pontszámok közelebb esnek egymáshoz.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Mi az igazi értéke
autizmussal
élő gyerekek kognitív
tesztelésének iskolás kor előtt,
és ezek a
tesztek valóban hitelesek-e?
Alapvető
fontosságú, hogy
megállapítsuk a gyermek aktuális
kognitív működésének
szintjét, hiszen ez teszi lehetővé a klinikus
számára, hogy jobban
megértse a gyermek tüneteit, és azt,
hogy megfelelő tervet készíthessen
számára. Ha a terapeuta, vagy a fejlesztő
szakember anélkül közelítene
a gyerekhez, hogy empirikusan megbizonyosodott volna a gyermek
kognitív
képességeiről, akkor nagy a
valószínűsége, hogy indokolatlanul
nagy
frusztrációt kelt a gyermekben (hiszen a gyermek
nem érti meg, hogy mit
mondanak, tanítanak neki), vagy a program
alulteljesít (mert a gyermek
valójában többre lenne képes,
mint amennyit tanítanak neki). És igen,
az óvodáskorú gyermekek
tesztelése lehet megfelelő. A megfelelő
eszközök használatán,
és az eszközöket
használó klinikus
tapasztalatának szintjén múlik.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Milyen mértékben
interferálnak a
perceptuális rendellenességek és a
kommunikációs hiányosságok
a
kognitív működéssel?
Nem vagyok
biztos abban, hogy mit ért ön
perceptuális rendellenességen. De ha az
olyan szenzoros fogyatékosságokat, mint a
vakság, vagy a siketség,
akkor azt mondhatom, hogy azon gyermekeknek, akik ezekkel a
nehézségekkel küzdenek,
egyértelműen több nehézséget
jelent a tanulás.
De ez nem feltétlenül van így,
és mindezt számtalan faktor
befolyásolja, például, hogy a
szenzoros probléma veleszületett-e, vagy
sem, és még sok minden más. Ami a
kommunikációs problémákat
illeti, ez
megint csak attól függ, hogy mit
értünk alatta, de a nyelvet nem
használó gyereknek jelentős
nehézségei lesznek a kognitív
működésben
(hiszen az intelligencia verbális, és
non-verbális is), mert a nyelv a
tanulás és a szocializáció
jelentős eszköze. Azon személyek esetén,
akik használják a nyelvet, de
nehézségeik vannak a
kommunikáció terén,
jellemző a kognitív károsodások
speciális formája, pontosabban: a nem
szószerinti következtetés
(lásd fent), a fogalomalkotás,
képzelet és az
új problémák
megoldásához szükséges
új stratégiák
létrehozásának terén.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Az 'R-ADI' skála
értékelése, mint
diagnosztikus eszköz. Kiegészítő
és alternatív eszközök
bemutatása.
Az Autizmus
Diagnosztizáló Interjú '
Átdolgozott változata, talán napjaink
legjobb
elérhető diagnosztikus eszköze, hogy a
szülőktől információt nyerjünk
a
gyermek fejlődésének
történetéről, és jelenlegi
viselkedéses
megnyilvánulásairól, az autizmus
tüneteinek tükrében. Ha
kiképzett és
tapasztalt klinikus alkalmazza, akkor a diagnózis
számára nagyon fontos
információt nyújt. Egy diagnosztikus
algoritmust nyújt, és
bebizonyosodott, hogy fontos pszichometriai
sajátosságokkal rendelkezik
(érvényesség,
megbízhatóság, stb.). Fontos, azonban
megjegyezni, hogy
az ADI-t az autizmussal élő személy
közvetlen megfigyelésén (pl.
játék,
interjú) alapuló diagnosztikus folyamattal
együtt használjuk tipikusan.
A kiegészítő eszköz az Autizmus
Diagnosztizáló Obszervációs
Séma, az
ADOS. Még akkor is, ha valaki nem használja
ezeket az eszközöket, az
autizmussal élő személyek klinikai
vizsgálatakor mind a fejlődés
történetére, és a
hétköznapi körülmények
(a vizsgálaton kívüli)
közötti
viselkedésre, mind a pácienssel való
közvetlen interakcióra nagy
hangsúlyt kell helyeznünk. Az ADI-R és
az ADOS diagnosztikus eszközök.
Másképpen kell kezelnünk őket, mint a
SZŰRŐ eszközöket, mint amilyenek
a kérdőívek (rövid vagy
hosszú), melyek célja, hogy
elkülönítse az
érintett személyeket a nem
érintettektől. Akiket a szűrővizsgálat
érintettnek talált, alaposan ki kell
vizsgálni. Az ADI-nak nincs
alternatívája, az ADOS-nak van. Az egyik
legnépszerűbb a CARS, melyet
évekkel ezelőtt Észak-Karolinában egy
TEACCH-csapat alakított ki (Eric
Schopler, Gary Mesibov, és kollégáik).
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Mennyire fontosak a
sporttevékenységek az autizmus
kezelésében?
A
fejlesztés
fontos célja nem az, hogy egyetlen aspektusra
figyeljünk, hanem az,
hogy fejlesszük a személy erősségeit.
Nem mindenki szeret sportolni.
Meg kell állapítani, hogy a sport
érdekli és motiválja-e a gyermeket.
Ha igen, akkor jó, ha a
sporttevékenységet integráljuk a
fejlesztési
tervbe. Abban hiszünk, hogy azok a hasznos
tevékenységek, amelyekben a
személy megmutathatja tehetségét.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA)
Melyek a legjobb
terápiás kezelések egy 30
éves autizmussal élő személy
számára?
Sajnos, az
ilyen
típusú kérdésekre nem lehet
egységes választ adni. Az autizmus egy
nagyon komplex állapot, és egyének
nagyon eltérő szintű képességekkel
rendelkeznek, az autisztikus vonások
súlyossága erőteljesen
változó
tényező, számolni kell az egyén
személyiségével és a
családi háttérrel
is. Egy harmincéves ember támogatása
nagyban függ a személy
képességeitől és az egyéni
körülményeitől. Van, akinek ilyen idősen
már
munkája és saját családja
van, és vannak, akik állandó
támogatást,
segítséget igényelnek. Az
intervenció az egyén személyi
szükségleteit
figyelembe véve kell, hogy megtörténjen,
a támogatás szintjének ehhez
kell igazodnia. Egyesek számára a
speciális programok megtalálása,
lakóotthonok jelenthetik a segítséget,
mások számára a
munkakeresést és
a munkával való megküzdést
kell megsegíteni, illetve az egyedül
élőket
fontos megsegíteni az önálló
életvitelben, és ha házasok, vagy
gyerekeik vannak, akkor a családok
számára is szükséges lehet a
megfelelő támogatás.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Mit tesznek a felnőtt autizmussal
élők számára, mi
történt értük?
Nagyon sok
információnk van a gyermekkori
autizmusról, de sajnos sokkal kevesebb a
felnőttkorról, és úgy tűnik, hogy az
időskorú autizmussal élő felnőttek 'eltűnnek'. Nagy különbségek vannak a
felnőtteket ellátó központok
között. Ez annak a ténynek
köszönhető, hogy az emberek
szükségletei
változnak, ám ugyanakkor hiányzik a
megfelelő közösségi
szolgáltatás.
Vannak például vidéki
farmközösségekre, illetve olyan
házakra,
melyekben korlátozott számú felnőtt
élhet. A legmegfelelőbb megoldást
az autizmussal élő egyén
személyiségét figyelembe
véve kell megtalálni.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Szeretnék pontosabb
információt kapni az autizmussal élő
gyermekek és felnőttek kezeléséről.
Sokan
jönnek oda
hozzám gyermekük esetével,
mondván: 'Ő 5 éves, és autista, mit
kell
tennem?' és én azt válaszolom: 'Nem
tudom!', ami annyit jelent, hogy
képtelenség olyan tanácsot adni, ami
minden esetre illene. Nincs
egyetlen olyan módszer, ami mindenkinek megfelelő, ami
fontos, hogy egy
olyan individualizált oktatási programot
kövessenek, ami az adott
személy számára megfelelő.
(Prof. Ami
Klin; Child Study Centre, Yale Egyetem, USA) vissza
Egy három éves
autizmussal élő
kislány édesanyja vagyok. Lehet-e még
normális az autizmussal élő
gyermekem? Melyek a legmegfelelőbb kezelések?...
...Svédországban
élek, itt a norvég módszert a 'Tipo
tréninget' alkalmazzák, és a
kislányom éppen
várólistán van. Szeretnék
még tudni más módszerekről,
melyeket autizmussal élő személyek
kezelésére alkalmaznak. (szülő,
Svédország)
Az
autizmus jelenlegi tudásunk szerint egy genetikai zavar,
és nincsenek
olyan gyógymódok, melyek
meggyógyítanák az autizmussal
élőket, pontosan
úgy, ahogy a Down szindrómás
gyerekeknél sincs. Ugyanakkor a megfelelő
oktatás és fejlesztések a gyerekek
alapkészségeit a legszélesebb
határokig fejlesztheti. A megfelelő oktatás, mely
a gyermekek
képességeit, nehézségeit
figyelembe veszi, a legfontosabb intervenció
nemcsak a gyermek, de a család számára
is. A legsikeresebb oktatás a
fejlődési és viselkedési szempontokat
kombinálja, hangsúlyozza a
struktúra, előrejelzés
fontosságát, és olyan
stratégiákat alkalmaz,
melyek az autizmussal összefüggő alapvető
kommunikációs nehézségeket
hivatottak feloldani. A TEACCH módszer
kiváló keretet nyújt az ilyen
típusú intervencióhoz.
Léteznek olyan állítások,
melyek szerint egyes
kezelések 'felépülést', 'gyógyulást' eredményeznek autizmussal
élőknél
(bizonyos intenzív
viselkedésterápiától a
diétáig, vitaminok,
állatterápia, stb.), de ezek a
feltételezések nem bizonyítottak.
Sajnos, én nem vagyok tájékozott a
norvég módszerrel, a TIPO-val
kapcsolatban.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
A rehabilitációs
beszéd terápia
(logopédia) elengedhetetlen az autizmussal élő
gyermekek számára? Ezt a
Közgyógy-Ellátásnak kellene
biztosítania?
Autizmussal
élők
terápiájának
kiválasztásában nehéz
dogmatikusnak lenni a különböző
kezelésekkel kapcsolatban, hiszen ez egy nagyon
heterogén állapot a
képességeket és
akadályozottságokat tekintve. Nagyon sok gyermek
jó
nyelvi produkcióval rendelkezik, és
természetesen nincs szükségük a
hagyományos értelemben vett logopédiai
fejlesztésre. Ugyanakkor, a
szociális-kommunikációs deficit minden
autizmussal élő gyermeknél
megtalálható, és a
hangsúlyt a megfelelő intervencióra kell
fektetni,
mely a gyermek képességeihez igazodva
segíti a kommunikációt. Ezek
lehetnek olyan programok, melyek a beszélt nyelvet
fejlesztik, de az
olyan gyerekek számára, akik nem érik
el ezt a szintet, nagyon
hatékonynak bizonyulhatnak az olyan programok, melyek a
jelbeszéd,
képek, szimbólumok, kommunikátorok,
sőt tárgyak kommunikációs
célú
felhasználására
építenek.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Mi alapján
állapítja meg az életkort, amikor a
gyermek már nem profitál a beszéd
és nyelv terápiából?
Minden
autizmussal élő gyermek számára fontos
a kommunikációs képességek
fejlesztése az iskolás évek alatt.
Néhány gyermek számára a
tradicionális beszéd terápia nem
szükséges, mert szókincsük
megfelelő
szinten van. A hangsúlyt ezeknél a
gyerekeknél a párbeszédek
és a
szociális kommunikációs
készségek fejlesztésére
kell fektetni. A
statisztikai eredmények azt mutatják, hogy azok a
gyerekek, akik nem
tanulnak meg beszélni 7 éves korukig,
már nem valószínű, hogy
elsajátítják a beszélt
nyelvet. Ezért a korai iskolai években a
beszélt
nyelv megsegítésére helyezett
hangsúly sikert hozhat,
különösen, ha
augmentatív kommunikációs
eszközöket is felhasználnak,
míg e kor felett
valószínűleg hasznosabb a nem verbális
kommunikációra fókuszálni.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Referenciák a TEACCH
módszer és a 'Floor Time'('Idő a játszó szőnyegen')
intervenciós modellekről
Nagyon sok
tévhit van az autizmus kezelésével,
gyógyításával kapcsolatban,
de
sajnos ezek gyakran anekdotikus elbeszélések
és nem kísérletileg
bizonyított tények. A TEACCH módszer
nem állítja, hogy meg tudja
gyógyítani az autizmussal élőket, de
egy keretet nyújt a tanításukhoz,
mely figyelembe veszi a gyermekek képességeit
és nehézségeit egyaránt.
A TEACCH egy strukturált oktatási program
és egy behaviorista stratégia
ötvözete, melyben nem verbális
eszközökkel segítik a tanulást.
A TEACCH
módszer világszerte több helyen
beleolvadt az oktatásba, tanárok és
szülők által is sikeresnek mondott. A 'Floor Time'
egy olyan speciális
program, mely fejleszti a szimbolikus és
képzeleti képességeket
autizmussal élőknél. Azonban sosem
tanulmányozták a
módszertanát
egyetlen összehasonlító
tanulmányban sem, így
hatékonyságáról
nehéz
nyilatkozni.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Mi a szakértők
véleménye az
állatterápiáról,
különösen a ló és
delfin terápiáról?
Nincsenek
egyértelmű bizonyítékok az
állatterápiák
hasznosságával kapcsolatban, a
sok bíztató
állítás ellenére,
ezért a szülőknek rendkívül
elővigyázatosnak kell lenniük.
Természetesen egyes gyermekek nagyon jó
kapcsolatot alakítanak ki az állatokkal,
és az ilyen jellegű ingereket
be lehet építeni egy szélesebb
körű terápiás/oktatási
programba.
Ugyanakkor a delfinekkel úszás nem
gyógyítja meg az autizmust, bár
tapasztalatnak jó lehet. Néhány
gyermek számára azonban az ilyen
jellegű tapasztalatok akár félelmetesek,
ijesztőek is lehetnek,
számukra ez az élmény nem kellemes.
Egy-két esetben hallottam olyan
gyerekekről is, akik megtámadták a
terápiában résztvevő
állatokat. Az
egyik betegemet például haza
küldték, miután
megpróbálta megharapni a
delfint. Nem létezik kísérleti
megerősítés az eredményekkel
kapcsolatban, pedig ezen a területen fontos, hogy
objektíven mérjük a
változásokat a kezelés
hatékonyságának
bizonyítása érdekében.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Egy 15 éves lány
ikerpár szülei
vagyunk. Ha elválasztanánk őket, jobb
eredményeket érhetnénk-e el, mint
együtt?
Ha csak
nincs
valami nagyon erős indok arra, hogy
szétválasszák őket, nem tartom
jó
ötletnek a külön
választásukat 15 év után.
Ha nehézségeik vannak a
szituációval kapcsolatban, ezeket alaposan meg
kell vizsgálni, és
figyelembe kell venni az ikrek egyéni
preferenciáit. Az ikrek, így az
autizmussal élő ikrek is nagyon
különbözhetnek
egymástól, különböző
attitűdjeik és szükségleteik lehetnek.
Vannak,
akik jobban hasonlítanak egymásra, és
boldogan élnek együtt. Ha mégis
az a döntés születne, hogy
szétválasztják őket,
valószínűleg sok
nehézséggel fogják szembe
találni magukat. Például, melyik
legyen
közülük az, aki elhagyja az
otthonát? Hogy érezné magát
a családtól
elválasztva, tudva, hogy a testvére otthon
maradt? Az ilyen helyzet
további problémához vezethet. Ehelyett
inkább a családnak, mint
egésznek kellene segítséget keresni,
amennyiben problémák adódnak,
és
nem az egyik gyermeket elküldeni.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Van-e arra bizonyíték,
hogy azok
az autizmussal élők, akik nagyon kevés
verbális megértéssel
rendelkeznek, megtanulnak munkahelyi szabályokat
(ritmusokat..)?
Szerencsére
nagyon sok olyan autizmussal élő személy van, aki
a nagyon alacsony
verbális megértésük
ellenére is megtanulnak megbirkózni a munka
helyzetekkel, amennyiben a feladat megfelelően van
strukturálva és
vezetve. Nagyon sok olyan nem verbális
segítséget lehet nyújtani az
egyes munkák elvégzéséhez,
befejezéséhez, ami
megkönnyíti számukra az
elvégzendő feladatot. Ezeknek a speciális
ellátó helyeknek a
sikeressége nagyon jól van
dokumentálva mind Angliában, mind az
Egyesült Államokban, azonban sajnos
korlátozott azoknak a száma, aki
részt vehetnek az ilyen jellegű munkahelyi
tevékenységekben.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Meglátogattunk
néhány
lakóotthont, tapasztalataink szerint az autizmussal
élőket nem szabadna
izolálni ilyen épületekben, hanem
integrálni kellene őket amennyire
lehetséges a mindennapi életbe,
lakásokba. Rosszul gondolom ezt?
A
legmegfelelőbb
válasz függ az adott személy
szükségleteitől, profiljától,
képességeitől és
nehézségeitől, és attól,
hogy mi az amit szeret, és mi
az, amit nem. Vannak olyanok, akik nem szeretnének
izoláltan egy farm
közösségben élni, és
vannak olyanok, akik nagyon feszültek lennének, ha
a városban egy kis lakásban kellene lakniuk.
Ugyanakkor, a legtöbb
autizmussal élő személy szereti a
saját személyes terét, a
szabadságot,
és, hogy távolabb mehet a többi
embertől, ha erre szüksége van. Ezért
úgy tűnik, hogy azok a bentlakásos helyek, melyek
képesek elfogadható
nagyságú teret biztosítani,
hatékonyabban működnek, mint az olyan
központok, ahol erre nincs lehetőség, ahol
nehezebben tudnak egyedül
lenni, ha szeretnének. Hangsúlyoznám
azonban, hogy ez a megoldás nem
feltétlenül jelent izolációt
is egyben. Az úgynevezett 'normál'
tevékenységekhez való
hozzáférhetőség, nagyon fontos azt
autizmussal
élők többségének,
és a legmegfelelőbb környezetnek azok tűnnek,
melyek
a helyi közösséggel
együttműködve üzemelnek (pl. munka-
és szabadidős
lehetőségek), mindemellett biztosítják
a számukra szükséges teret és
privát szférát.
(Prof.
Patricia Howlin (UK); St. George's Hospital Medical School, London)
Mi az oka az autizmus egyre gyakoribb
előfordulásának?
Az okokat
nem
ismerjük pontosan. Világos azonban, ha
megnézzük a pervazív
fejlődési
zavarok legfrissebb prevalencia-becslését kb. 10
000-ből 60-as
előfordulási arányt látunk, mely a
legutóbbi vizsgálatokban
konzisztensen előforduló érték. Ez
háromszor annyi, mint az a 20/10
000-es arány, melyet Wing és Gould
közölt a 70-es évek
közepén a
Camberwell tanulmányban. Nyilvánvaló,
hogy a diagnosztikus
kritériumokban bekövetkezett
változások, az autizmus fogalom
kiszélesedése, az autizmus normál
intelligenciával lehetséges
társulásának megnövekedett
tudatosulása a szakemberekben, az
Asperger-szindróma és a PDD NOS új
kategóriák bevezetése mind
hozzájárultak ehhez a megnövekedett
arányhoz. Ráadásul sok szakembernek
és laikusnak már tudomása van az
Autizmus Spektrum Zavarról, ami
elősegíti az ezen állapottal élő
gyermekek azonosítását. Nem tudjuk,
hogy ezeket a tényezőket leszámítva,
fennáll-e a zavar incidenciájának
valóságos növekedése. Nem
állnak rendelkezésünkre jó
ideje megfelelő
epidemiológiai adatok az incidencia
megállapításához, mely
segítené
eredményesen megválaszolni ezt a
kérdést. Konkrét
rizikófaktorokkal,
így például az MMR
védőoltással vagy a vakcinák
higanytartalmával való
összefüggést a kutatások nem
támasztották alá.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
Mennyi az igazság az autizmussal
élők étel intoleranciájának
kérdésében és mekkora ennek
a jelentősége?
Az
étel
intolerancia, akárhogyan is definiáljuk,
viszonylag gyakori állapot, és
sok embert (a nem autisztikus személyek
közül) érint.
Következésképpen
várható, hogy az autizmussal élő
egyének körében ugyanúgy
előfordul az
étel intolerancia, hiszen nincs okunk
feltételezni, hogy az autizmus
védelmet nyújt ellene. Ebből következően
a két állapot együttes
előfordulása nem jelenti azt, hogy
összefüggés van
közöttük. Az étel
intolerancia várható arány
fölötti előfordulása nem
bizonyított. Ezt a
feltevést megalapozandó reprezentatív
minták epidemiológiai adataira
lenne szükségünk, de ilyenek jelenleg
hiányoznak. Óvatosan kell
kezelnünk a klinikai mintákon alapuló
áttekintéseket, melyek
valószínűleg túlbecsülik
ezeket az összefüggéseket.
Néhány szülő arról
számolt be, hogy gyermekük állapota
javult gluténmentes és kazeinmentes
diéta mellett, de ezek anekdotikus
beszámolók, melyeket alá kell
támasztani vizsgálatokkal, melyeket kettős vak
placebo-kontrollált
vizsgálatoknak nevezünk. Nem állnak
rendelkezésre kettős vak
placebo-kontrollált tanulmányok ezekről a
diétákról és ilyen adatok
hiányában nagy óvatossággal
kell kezelni az étel intolerancia és az
autizmus összefüggését,
valamint a fenti diéták
hatékonyságát
autizmusban.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
Szeretném megtudni, hogy mi a
különbség a diszfázia
és az autizmus között.
A
diszfázia vagy
fejlődési diszfázia vagy receptív
illetve expresszív nyelvi zavar
súlyos késésekhez vezet a gyermek
beszédfejlődésében, valamint
kóros
nyelvi jellegzetességeket eredményez (mint az
echolália, repetitív
beszéd, stb.), melyek olyanok, mint az autizmusban
tapasztalt nyelvi
eltérések. Az autizmussal élő
gyermekek azonban más területeken is
fejlődési zavarokat mutatnak, úgy mint a
szociális interakcióik,
játéktevékenységük,
képzeleti működésük,
aktivitási mintázatuk
fejlődése. Néhány
diszfáziás gyermeknél
szintén látunk néhány
szociális
abnormalitást, de ők lényegesen kevesebb
repetitív magatartásformát
mutatnak, mint amennyit autizmus esetén látunk.
Néhány esetben azonban
látunk bizonyos mértékű
átfedést, és a súlyos
diszfáziát valamint az
autizmus enyhébb formáit nem mindig
könnyű megkülönböztetni.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada) vissza
Serdülő
lányomnál nyelvi
visszafejlődés történt a
pubertás idején. Korábban
echoláliát produkált
néhány értelmes szóval,
ezek azután teljesen eltűntek.
Lehetetlen
megválaszolni egy kérdést erre a
konkrét gyermekre vonatkozóan, mivel
nincs elegendő információnk az ő klinikai
előzményeiről. Mindazonáltal
a nyelvi visszafejlődés előfordulhat a pubertás
idején, amit a
szakirodalom az esetek 10 %-ánál ír le.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
Gyakoriak az autizmussal élő
gyermekeknél az emésztési
problémák?...
...A
barátaink
többsége, akiknek szintén autizmussal
élő gyermekeik vannak szintén
hasonló problémákkal
küszködik. Van valami, amit tehetünk, hogy
csillapítsuk a fiunk súlyos
gyomorfájását és
székrekedését? Nem hiszem,
hogy egészséges, ha fiatal gyermekek folyamatosan
hashajtókat szednek,
ami szintén hasfájást
eredményez néhány nap után.
(Egy szülő
Ausztráliából)
Úgy
tűnik, az
autizmussal élő gyermekeknek gyakran vannak
emésztési problémáik, de
ezeknek a tüneteknek a jelentősége nem teljesen
tisztázott. Számos
tanulmány van, amely az autizmussal élő gyermekek
körében a
gasztrointesztinális zavarok előfordulási
gyakoriságát vizsgálja,
amelyek nem találták emelkedettnek a
súlyos emésztési zavarok
gyakoriságát autizmussal élő
gyermekekben. Egyes bélrendszeri tünetek
azonban gyakoribbnak látszanak autisztikus gyermekekből
álló vizsgálati
mintákban. Néhány vizsgálat
tanulmányozta autizmussal élő gyermekek
étrendjét, mely eléggé
beszűkült, így lehet, hogy ez a
magyarázata
annak, miért küzdenek gyakrabban
hasmenéssel és
székrekedéssel. Az
étrend kiegyensúlyozása fontos
megközelítése az autizmussal
élő
gyermekek emésztési
problémái kezelésének. A
székrekedést enyhíteni
kell, és a hashajtók használata
mellett, más egyszerű módszerek is
segíthetnek, mint például
szilvalé napi fogyasztása. Ha egy gyermek
napokig hasfájástól, vagy
gyomorpanaszoktól szenved, akkor orvosi
vizsgálata válik
szükségessé, mert lehet, hogy olyan
kóros állapotban
szenved, mint például a gastro-oesophagealis
reflux (éppen úgy
előfordulhat ez, mint más nem autisztikus
gyermekeknél), de ennek
felismerése késedelmes lehet autizmussal
élő gyermekeknél, mivel nekik
problémáik lehetnek a
fájdalomérzéseik
közlésével, és annak
elmagyarázásával, hogy mit
élnek át.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
...Annyira
mély
hangokat meghall, amit senki más nem. Képtelen
kiszűrni a hangokat, és
időnként túl sok lesz
számára. Ha túl sok zaj 'bombázza', a fülei élénk
vörösekké válnak. Tudok valamit
segíteni neki e téren? Ahhoz
folyamodtunk, hogy ipari fülvédőt raktunk a
füleire, amikor a hangok
túl megterhelővé váltak
számára. (egy szülő
Ausztráliából)
Igaz,
hogy bizonyos gyermekek végletesen
érzékenyek a hangokra, és ezzel
nehéz lehet megbirkózni.
Füldugók vagy fülvédők
használata sikeres
stratégiát jelenthet, ha a gyermek jól
tűri. A fokozott zajérzékenység
hátterében álló
mechanizmusok autizmusban nem ismertek. Ne feledjük,
hogy ez a fajta
túlérzékenység nem
autizmus-specifikus, és megtalálható
más szindrómák esetében is,
így például a Fragilis-X
tünetegyüttesnél.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
Mekkora a genetikai kockázata
annak, hogy autizmussal élő személyek
testvéreinek a gyermekeinél
autizmus fejlődik ki?
Jelenleg 5-8
%-ra becsüljük a kockázatát
annak, hogy egy autizmussal élő gyermek
testvérénél autisztikus zavar
jelentkezik. Ha az autizmussal élő
gyermek testvére nem autisztikus, és
fejlődése során nem fordultak elő
anomáliák, akkor nagyon
valószínű, hogy a genetikai rizikó az
ő utódai
számára nagyon alacsony lesz, és
közelíti a normál
populációra
vonatkozó kockázat
értékét. Ha azonban a
testvérnek voltak fejlődési
problémái, melyek az autizmus tágabb
fenotípusának részei, vagy ha a
testvér egy olyan személlyel köt
házasságot, akinek a genetikai
hátterében hasonló
fejlődési problémák fordulnak elő, a
rizikó magasabb
lehet, de jelenleg ezt lehetetlen pontosan kvantifikálni.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)
Az
Asperger-szindrómával élők
testvéreinek a gyermekei hasonló vagy nagyobb
rizikójúak az autisztikus
fejlődésre, összehasonlítva a klasszikus
autizmussal élőkével?
Kevés
publikált
adat van ebben a témában, amely
lehetővé tenné, hogy megválaszoljuk
ezt
a kérdést. Jelen pillanatban úgy
látszik, hogy az Asperger-szindróma és
az Autizmus valóban halmozódik a
családokban, és sok folyamatban levő
vizsgálat során a kutatók
találtak családokat, ahol
például két
érintett gyermek van, az egyik autizmusban, a
másik
Asperger-szindrómában. Az szintén
bizonyított néhány
családvizsgálat
alapján, hogy az Asperger-szindróma
halmozódik a családokban, és hogy
az Asperger-szindrómás gyermekek rokonai
között az Asperger-szindróma
kialakulásának rizikója
szignifikánsan emelkedett. Az
Asperger-szindrómás gyermek
testvérének az utódaiban a
rendellenesség
kockázata függ a testvér
saját fejlődési
történetétől (hogy voltak-e
fejlődési problémái, vagy sem),
és attól, hogy kivel házasodik
össze.
Sem az Asperger-szindróma, sem a klasszikus autizmus
kockázata az
utódoknál nem
állapítható meg pontosan.
(Prof. Eric
Fombonne (Fr); McGill Egyetem, Montreal, Kanada)