Elérhetőségeink: Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364 Ambulancia:
1089. Budapest, Delej u. 21.
Telefon: 334-1123 E-Mail: autizmus@autizmus.hu Útvonaltervező
Az
autizmus
pervazív
fejlõdési zavar, amely
elsõsorban három területen okoz
jellegzetes tüneteket:
a
kommunikációban, a társas
kapcsolatokban és
a rugalmas
viselkedésszervezésben. Az autizmus
típusos
esetérõl akkor
beszélhetünk, ha e három
terület
sérülése
egyértelmûen
azonosítható és
a tünetek már igen korán,
hároméves
kor elõtt jelentkeztek. Mivel
mindhárom készségcsoport
meghatározó
a körülöttünk
lévõ világ
megértésében, a hatékony
alkalmazkodásban, így az élet szinte
minden
területén megjelenhetnek
nehézségek
(pervazív = átható).
Létezik-e
többféle autizmus?
Az
utóbbi
évtizedekben
jelentõsen módosult az
elfogadott „autizmus felfogás”.
Napjainkra az
autizmusról mint spektrum
zavarról gondolkodunk. Azaz, a
fejlõdési zavart egy
spektrum mentén
képzelhetjük el, amely a súlyos,
mély
értelmi sérüléssel
élõ esetektõl
az egészen enyhe, jól
beszélõ, jó
képességû érintettekig
terjed.
Megjelenési formái tehát igen
változatosak
lehetnek az autizmussal élõ
emberek személyiségének,
értelmi
képességeinek, autizmusuk
súlyosságának, valamint az
õket érõ
környezeti hatások
különbözõségeinek
függvényében.
Mi okozza?
A legtöbb
szülõ fejében megfordul, esetleg azt
sugallják neki, hogy elkövetett valamilyen
nevelési vagy gondozási
hibát, aminek következménye, hogy
gyermeke autizmussal él. Az autizmust
azonban nem okozhatja nevelési hiba. Hiszen
veleszületett – legnagyobb
részt genetikailag
meghatározott – agyi
funkciózavar
következményérõl
van szó.
Megtanul-e
beszélni?
Gyakori a
megkésett nyelvi
fejlõdés – nem ritka az
5 éves korban induló beszéd sem.
Ugyanakkor még a jól
beszélõ gyermekek
esetében is feltûnõ a
kommunikációs
sérülés. Tehát nem
elegendõ a
beszédet fejleszteni, sokkal inkább a
megfelelõ és érthetõ
kommunikáció
formáit kell tanítani. Nagyon hasznos, ha
alternatív,
„kézzelfogható”
kommunikációs eszközt
kínálunk fel (pl. képek,
fotók vagy tárgyak),
amit, ha a nem vagy csak rosszul beszélõ gyermek
megtanul használni,
kifejezheti szükségleteit és
megértheti környezetét. Ezek az
eszközök
elõsegíthetik, megalapozhatják a
beszéd beindulását is.
Elnézõen vagy
szigorúan bánjunk vele?
Az autizmussal
élõ gyermek számára a
beszéd, az
emberek viselkedése, a környezet
változása többnyire
érthetetlen,
nehezen követhetõ,
kiszámíthatatlan.
Sok szülõ úgy érzi, akkor
tesz jót, ha megpróbálja
átsegíteni gyermekét a
nehézségeken,
kiszolgálja, igyekszik kitalálni minden
kívánságát. Igazi
segítséget
azonban az jelent, ha egyértelmûen és
következetesen jelezzük a
gyermeknek, mit várunk tõle, illetve
szabályok kialakításával
segítünk
„rendet tenni" a zûrzavaros világban.
Azokat a módszereket, eszközöket
kell kiválasztanunk, amelyek
segítségével biztosan
megérti, hogy az
adott helyzetben mit várunk tõle, meddig fog
tartani és mi lesz azután,
így csökkenteni tudjuk a
magatartásában elõforduló
furcsaságokat,
megelõzhetjük a problémás
viselkedéseket és növelhetjük
rugalmasságát.
Vigyázat, a következetesség nem
jelenthet melegség és szeretet
nélküli,
merev rendszert.
Milyen óvodába /
iskolába vigyem?
Ebben a
kérdésben a leghasznosabb kikérni a
gyermeket ismerõ, korábban
vizsgáló szakemberek
véleményét. Ideális
esetben olyan kis létszámú, a gyermek
értelmi színvonalához
igazodó
óvoda- illetve iskolatípust javaslunk, ahol
lehetõség nyílik megfelelõ,
speciális támogatásra és
fejlesztésre. Az autizmus-specifikus módszerek
alkalmazására még abban az esetben is
nagy szükség van, amikor a
gyermek kiemelkedõ értelmi
képességekkel bír. Fontos
tisztában lennünk
azzal, hogy az autizmussal élõ gyermeknek a
szociális beilleszkedés és
a megtanult ismeretek gyakorlati alkalmazása nehezebb
feladat lehet,
mint a tananyag elsajátítása.
Meg
lehet-e gyógyítani?
Mivel az
autizmus
nem
betegség,
hanem egy, az
átlagostól eltérõ
fejlõdésmenet
következtében kialakuló
állapot, a szó
orvosi értelmében nem
gyógyítható
(jelenlegi tudásunk szerint). Ez
azonban nem jelenti azt, hogy megfelelõ
fejlesztéssel,
terápiával ne
lehetne igen nagy eredményeket elérni.