Először is szeretném megköszönni, hogy meghívást kaptam erre a konferenciára.
Az autisztikus zavarok története
messze visszanyúlik az időben, sokkal előbbre, mint amikor Kanner és
Asperger publikálták első írásaikat. Ismerünk elcserélt gyermekekről
szóló ősi mítoszokat, akiket valódi emberi csecsemők helyett hagytak
ott a tündérek E legenda néhány változatában az �elcseréltek�
viselkedése feltűnően emlékeztet az autista gyermekek viselkedésére.
Amint azt Uta Frith is említi, az Assisi Szent Ferenc követőiről szóló
legendák között találunk történeteket egy bizonyos Boróka testvérről
is. Boróka testvér ártatlanul naiv volt, hiányában mindenféle szociális
intuíciónak, vagy józan észnek. Furcsaságát, amelyet akkoriban szent
mivoltával magyaráztak, ma Asperger szindrómaként diagnosztizálhatnánk.
A történelemben elszórva találhatunk
példákat autisztikus emberekről, melyek közül a leghíresebb eset
Viktoré, azé az elvadult fiúé, akit a 18. század végén találtak a
dél-közép franciaországi Aveyron erdejében. Itard, az orvos, aki
gondoskodott róla és tanította, részletesen leírta viselkedését. Ez
alapján semmilyen kétség nem férhet ahhoz, hogy Viktor klasszikus
értelemben vett autista volt.
Az irodalomban olyan személyekről
szóló beszámolókat is találhatunk, akik egy kiemelkedő képességgel
rendelkeztek, amely jóval magasabb szintű volt, mint más adottságaik.
Ugyanakkor a viselkedésük rendkívül szokatlan volt. Sokakat közülük ma
�autistic savant�-ként diagnosztizálnánk.
A 19. század második feléig azonban
senki nem látott összefüggést az ilyen egyedi esetek között. Ekkor
Henry Maudslay - akiről a londoni Maudslay Kórház a nevét kapta -
felvetette, hogy e rendkívül különös viselkedésű gyermekeket együttesen
mint gyermekkori pszichózisban szenvedőket lehetne besorolni. Kezdetben
megütközve, felháborodással fogadták ezt a gondolatot, de Maudslay
véleménye fokozatosan elfogadottá vált. A pszichózisokról pedig
ekkoriban azt gondolták, hogy az agy működését befolyásoló fizikai okok
hatására alakulnak ki.
A 20. század első felében számos
szakember igyekezett alcsoportokat meghatározni az úgynevezett
gyermekkori pszichózison belül. Ma közülük csak ketten ismertek
szélesebb körben.
Az első természetesen Leo Kanner, aki
1943-ban készítette el eredeti klasszikus leírását olyan gyermekekről,
akiknél - ahogyan ő nevezte - kora gyermekkori autizmus állt fenn.
Szociálisan zárkózottnak, más emberek felé közömbösnek írta le őket,
akiket némaság vagy echoláliák, illetve idioszinkretikus beszéd
jellemez s erős ellenállást mutatnak ismétlődő rutinjaik
megváltoztatásával szemben. Az általános tanulási elmaradás ellenére, a
vizuális-téri jellegű valamint a gépies memóriát igénylő feladatokban
szigetszerűen kiemelkedő képességek voltak megfigyelhetőek.
Kanner hangsúlyozta a gyermekek bájos, élénk, értelmes megjelenését is.
A terület másik híres kutatója
Asperger. Ő idősebb gyermekekről és serdülőkről számolt be, akik naivan
vagy nem a helyzethez illően viselkedtek szociális interakciókban. Ezek
a gyermekek jól beszéltek, de ezt a képességüket inkább csak saját,
speciális érdeklődési körükre vonatkozó monológokban használták.
Szegényes intonáció és testbeszéd jellemezte őket - elmerültek
érdeklődésük korlátozott világában. Gyakran volt megfigyelhető gyenge
motoros koordináció, ugyanakkor értelmi képességeik a normál
intelligencia határövezetébe, illetve az átlag feletti övezetbe estek.
Mindemellett sokan közülük specifikus tanulási nehézségekkel küzdöttek.
Néhányuknak eredeti, kreatív ötletei is voltak.
Kanner volt az első, akinek munkáját
széles körben elismerték. Asperger az angol nyelvű irodalomban ezt a
státuszt csak sokkal később érte el, bár munkája a kontinensen korábban
ismertté vált mint Kanneré. Mindketten élénken, részletekbe menően
festették le a gyermekeket, akik szinte megelevenedtek írásaikban. Noha
mind Kanner, mind Asperger úgy gondolta, hogy az általa leírt szindróma
egységes és minden mástól elkülöníthető, ma már tudjuk, hogy vannak
közöttük átfedések, és sok gyermeknél a két tünetegyüttes
jellegzetességeinek keveréke figyelhető meg.
A 20. században gazdagabbak lettünk
az autizmus és az autisztikus zavar fogalmával, a történetnek azonban
volt egy sötétebb epizódja is. Európában a század korai éveiben
bontakozott ki a freudi pszichoanalízis, majd számos újabb
mélylélektani iskola. Ezek a II. világháború alatt és után erős
befolyásra tettek szert Amerikában is, magukkal ragadva a pszichiátriát.
Kanner hitt abban, hogy az autizmus
okai között fontos szerepe van a genetikai faktoroknak, de
befolyásolták a divatos pszichoanalitikus teóriák is. Úgy vélte, hogy a
gyermekek állapotához az is hozzájárult, hogy hideg, távolságtartó,
humortalan, merev szülők nevelték őket, akik maximalisták voltak, és
úgy gondoskodtak gyermekükről, ahogyan egy munkás törődik a rábízott
géppel. Megjegyezte, hogy az általa ismert szülők többsége felsőfokú
végzettséggel rendelkezett, szellemi foglalkozású volt. Kanner szerint
a gyermekek potenciálisan épek voltak, jó intelligenciával, de
emocionálisan sérültek. Szilárd meggyőződése volt az is, hogy nem
található fizikai elváltozás az agyban.
Kanner kezdeti nézeteit a szülők
személyiségéről a pszichiáterek feltétel nélkül elfogadták. Az autista
gyermekekkel foglalkozó szakemberek közül számosan, talán a többségük,
szintén magáévá tette ezt az elképzelést - az orvostudomány más
területein csakúgy, mint a nevelésben és tanításban. Még magukba a
szülőkbe is sikerült belesulykolni az ekkor uralkodó teóriákat. Az
eredmény lesújtó volt. Sok szülőt mély bűntudat gyötört, családok
bomlottak fel, mert az anya és az apa egymást hibáztatta. Sok szülő
hatalmas összegeket költött gyermeke pszichoanalitikus kezelésére. Ha
annak állapota javult, az eredmény a terapeuta érdeme volt, ha nem
változott vagy rosszabbodott, akkor azt a szülőknek rótták fel. A
gyermekek pedig szenvedtek, mert nem kapták meg azt a fajta nevelést és
segítséget, amelyre szükségük lett volna.
Ugyanakkor nem találkoztam egyetlen
arra irányuló próbálkozással sem a pszichoanalitikus teóriák
uralkodásának időszakából (kb. az ötvenes évek végéig), amely arra
irányult volna, hogy tudományosan értékeljék a kezelési módszereket. Az
autizmus természetéről szóló korabeli tanulmányok között még sincs
olyan, amelyik ne javasolt volna valamilyen kezelési módot.
Természetesen az autizmus mibenlétének ismerete alapvető fontosságú a
beavatkozás, illetve a kezelés módszereinek értékeléséhez.
Szerencsére nem
mindenki hitt abban
az elméletben, hogy az autizmusnak emocionális okai
vannak. Néhány
kutató felismerte, hogy nagy az átfedés az
értelmi fogyatékossággal -
amelyet ma tanulási nehézségnek neveznek. Egyesek
érdeklődése a nyelvi
fejlődés rendellenességei felé fordult, míg
mások a neuropatológiai
háttér vizsgálatának
fontosságát hangsúlyozták. Szeretném
kiemelni,
hogy Asperger mindvégig hitte, hogy az általa
leírt szindróma
veleszületett, és agyi funkciózavarhoz
kapcsolódik.
Azok, akik az emocionális teóriában
hittek, teljesen kizárták a fizikai rendellenesség lehetőségét az
agyban, mivel ebben az időben még nem tártak fel specifikus
sérüléseket. Utólag visszatekintve elbizakodottságnak tűnik, hogy a
negyvenes és ötvenes években bárki azt feltételezte, hogy az agy
vizsgálatában alkalmazott technikák már nem fejleszthetőek tovább.
Érdekes adalék, hogy két kutató már
1932-ben leírta a sclerosis tuberosát. Ennél az állapotnál kóros
elváltozás ismerhető fel az agyban, a viselkedéses kép pedig sokszor
éppen olyan, mint típusos autizmus esetében, bár ez az állapot gyakran
társul értelmi elmaradással is.
Ha a fenilketonuriát, amely egy
anyagcserezavar, nem kezelik speciális diétával, akkor szintén az
autizmushoz hasonló viselkedésmintázat alakul ki. Igazán különös, hogy
Kanner nem tett említést ezekről a neurológiai állapotokról, melyeknél
a beteg magatartása nagyon hasonló az általa leírt autizmuséhoz. Ez
talán azért történt így, mert Kanner oly annyira meg volt győződve
szindrómájának sajátos voltáról és a gyermekek jó intellektuális
képességeiről.
A történet egy másik szála az az
elmélet, amely szerint az autizmus a skizofrénia legkorábbi megjelenési
formája. Kanner először úgy vélte, hogy az autizmus és a skizofrénia
egymástól teljesen különállóak, később azonban befolyásolták
gyermekpszichiáter kollégái, s felvetette, hogy kapcsolat van a két
állapot között.
1960-ban nagy fordulat következett
be, melynek két fő oka volt. Egyfelől néhány szülő eléggé független
gondolkodású volt ahhoz, hogy elutasítsa azt az elképzelést, miszerint
ők hibáztathatóak gyermekük állapotáért. Szülő-szövetségeket hoztak
létre. Az első ilyen szervezet, amely csak egy szűk körre terjedt ki, a
British Society for Autistic Children volt; ez ma úgy ismert, mint a
British National Autistic Society. A szülők más országokban is követték
a példát és ma világszerte találhatóak ilyen szövetségek. Ezeknek a
befolyása alapvető fontosságú volt az autizmussal kapcsolatos
elgondolások megváltozásában, valamint a gyermekek és családjaik
szükségleteinek egyre jobb megértésében. A második ok, amely a
változásokhoz vezetett, a tudományos módszer bevezetése volt e
területen. Az 1960 előtti tanulmányok vagy klinikai esetleírásokat
tartalmaztak, vagy csak 'elméletieskedésnek' nevezhető munkák. Ekkor
1961-ben M. Creak elnöklésével egy szakemberekből álló bizottság
felsorolta az általuk gyermekkori skizofréniának nevezett állapotot
definiáló kritériumokat. Az elnevezés ellenére teljesen világos, hogy
olyan tünetegyütteseket írtak le, amelyeket ma autisztikus zavarnak
nevezünk. A ma 'a kilenc pontként' ismert kritériumokat ugyan nem
definiálták a kellő tisztasággal, és a gyakorlatban nehéz volt
alkalmazni őket, mégis, ez volt az első komoly próbálkozás a kanneri
autizmust is magába foglaló zavarok meghatározására. 1966-ban Victor
Lotter vezetésével készült el az első epidemiológiai tanulmány a
kanneri autizmusról. Olyan gyermekeket keresett Anglia egy megyéjében,
akik viselkedése pontosan megfelelt Kanner leírásának. Minden 10000
gyermek közül 5 mutatta ezt a sajátságos viselkedési mintázatot.
Michael Rutter és kollégái a hatvanas
években szintén megkezdték a típusos autizmussal kapcsolatos
tanulmányaik sorozatát. Leírták a klinikai jellemzőket, vizsgálták a
gyermekek intelligenciáját és a serdülő koron át a felnőtt korig
követték őket. Más kutatók a szülőket vizsgálták, és semmilyen
bizonyítékot sem találtak arra, hogy helytelen nevelési módszereikkel
ők okoznák gyermekük autizmusát. A legtöbb tanulmány eredménye szerint
a szülők foglalkozása sem meghatározó. Kanner általánosítása tehát,
miszerint a szülők főleg magas társadalmi osztályokból származnak, nem
nyert megerősítést.
Az autizmus és a gyermekkori
skizofrénia körüli zűrzavar a korai hetvenes évekig gyakorolt hatást e
területre. Ekkor Kolvin és munkatársai kiadtak egy tanulmányt, amelyben
a gyermekkori autizmust és a gyermekkori skizofréniát hasonlították
össze és számos nyilvánvaló különbséget találtak. Azt is
megállapították, hogy a valódi skizofrénia rendkívül ritka a serdülő
kor előtt. Az autisztikus állapotok a születéstől, vagy a korai
gyermekkortól kezdődtek és a skizofréniával összehasonlítva sokkal
gyakoribbak voltak.
Victor Lotter munkáját követően
számos olyan tanulmány született, amely az előfordulási gyakoriságot
vizsgálta az autizmus különböző definíciói alapján.
1970-ben munkatársammal, Judith
Goulddal végeztünk egy vizsgálatot London egyik kerületében. A
gyermekek, akiket bevontunk, valamilyen pszichés vagy testi
rendellenességgel küzdöttek. Olyan gyermekeket kerestünk, akiknél az
autisztikus viselkedés bármely jellegzetessége megfigyelhető volt,
tehát nem csak a típusos kanneri autizmus eseteit. E vizsgálat
eredményeként vetettük fel az autisztikus állapotok széles spektrumának
gondolatát, melynek a kanneri autizmus csak egy kis részét képezi.
Minden 10000-ből 20 olyan gyermeket találtunk, akiknél az autisztikus
spektrumba tartozó zavar értelmi fogyatékossággal társult. Ez hetven
alatti IQ-t jelent.
A vizsgálat során először csak néhány
gyermeket találtunk, aki a Hans Asperger által leírt viselkedési
mintázatot mutatta. Később, a nyolcvanas és kilencvenes években
Christopher Gillberg és kollégái Svédországban széles körű kutatást
végeztek az autisztikus spektrumról. Gillberg és munkacsoportja normál
iskolákban tanuló gyermekek körében tanulmányozták az Asperger
szindrómát és legalább 36 esetet találtak minden 10000-ben - ami
ezrenként közel négy gyermeket jelent. Majdnem kétszer ennyi -
10000-ből 71 gyermek - illett bele a szélesebb autisztikus spektrumba.
Az autisztikus spektrumba tartozó zavarok előfordulása tehát sokkal
gyakoribb, mint ahogyan azt eredetileg gondolták. A korábban elfogadott
adat - 10000-ből 5 gyermek - csak a klasszikus kanneri autizmusra
vonatkozik.
Az utolsó
évtized előrehaladást
hozott a típusos autizmus okainak és idegrendszeri
hátterének
megértésében. Mégis hosszú út
áll még előttünk. Michael Rutter és
munkatársai rámutattak a genetikai faktorok
fontosságára a klasszikus
autizmus, illetve más, az autisztikus spektrumba tartozó
zavarok
esetében is. Margaret Bauman és Thomas Kemper
kórbonctani vizsgálatokat
végzett autista emberek agyán: sejtszinten
találtak eltéréseket,
amelyek valószínűleg a fejlődés korai
szakaszából erednek.
Természetesen a problémának erről az
aspektusáról lesz még szó a
konferencia más szekcióiban. Az autisztikus zavarok
pszichológiai
oldala jelenleg is vizsgálat tárgya, beleértve a
nyelvi-kommunikációs
rendellenességeket is. Uta Frith és munkatársai
felhívták a figyelmet
arra, hogy milyen nehézségekkel küzdenek az autista
gyermekek mások
gondolkodásának, s általában:
mentális állapotainak megértésében.
Egy
újabb fejlemény a korai felismerésben jelenthet
segítséget: Simon
Baron-Cohen és munkatársai egy rövid
szűrő-eljárás kialakításán
dolgoznak. Ez azt ígéri, hogy képesek
lehetünk az autizmus
azonosítására már 18 hónapos
gyermekeknél is. Az autisztikus zavarok
természetére vonatkozó tudás
gyarapodásával párhuzamosan nagy
előrelépés történt az autista emberek
számára kidolgozott tanítási és
gondozási módszerek terén is.
Hosszú utat
tettünk meg a mítoszok és
legendák korától, megjárva a
pszichoanalízis szomorú tévútját is,
napjaink 'gyakorlati realizmusáig' - és ezt elfogadja a
terület majdnem
összes szakembere, sajnos nem mindenki. Ma már tudjuk, hogy
széles
spektruma létezik az autisztikus állapotoknak, amelynek a
Kanner és az
Asperger szindróma csak egy-egy részét
képezi. A spektrumot egységessé
teszi a szociális interakciók, a
kommunikáció és a képzelet
sérülése -
ezeket ismerjük ma a 'triászként.� Amikor ezek a
sérülések jelen
vannak, a személy cselekvési mintázata
szegényes és repetitiv. A
spektrumhoz tartozó állapotok a képességek
bármely szintjén
jelentkezhetnek, a súlyos értelmi
fogyatékosságtól egészen a kiemelkedő
intelligenciáig. Az állapot felnőttkori kimenetele
szorosan összefügg a
képességek gyermekkori szintjével. Azoknál
a gyermekeknél, akiknek
intelligenciaszinje az átlagos vagy annál magasabb
övezetbe esik, van
némi esély arra, hogy felnőtt korukra
függetlenekké váljanak.
Mindemellett a nevelés-fejlesztés rengeteget
segíthet abban, hogy
minden érintett életminőségét
javítsuk, függetlenül képességeik
szintjétől.
Az autisztikus spektrumba tartozó
állapotok fejlődési zavarok, melyeket az agy különböző területein
létrejött fizikai elváltozások okoznak. Az autisztikus állapotok
kialakulásában fontos szerepet játszanak komplex genetikai faktorok, de
más fizikai okok is vezethetnek létrejöttükhöz.
Számba véve
az összes autisztikus
zavart a képességek minden szintjén, a
előfordulási gyakoriság
megközelítőleg kilenc minden ezerben. Ebbe
természetesen beletartoznak
a legenyhébb esetek épp úgy, mint a
legsúlyosabbak. Annak ellenére,
hogy a legkülönfélébb módszerek mellett
tettek már hitet, nem sikerült
még olyan gyógyító eljárást
találni, amely kiállná a próbát.
Mindemellett rengeteget tudunk a tanítás
módszereiről, a környezet
strukturálásáról a mindennapi
életben. Mindezzel nő a lehetősége a
készségek fejlesztésének, illetve a
hiányosságok és a viselkedési
zavarok csökkentésének.
Reményünk a
jövőre nézve az, hogy
azonosítani tudjuk az autizmus pontos okait és
hatékony megelőző és
kezelési módszereket találunk azokra az
autisztikus zavarokra, amelyek
súlyos fogyatékosságokkal és
megpróbáltatásokkal járnak együtt.
Ahol az
autizmus kiemelkedő képességekhez és a
kreativitás szokatlan formáihoz
kapcsolódik, ott azt remélhetjük, hogy
képesek leszünk megérteni,
miként juthat el az autista ember egy boldogabb élethez,
miközben
tiszteljük és bátorítjuk az emberiség
kultúrájához való sajátos
hozzájárulását.
Köszönöm.
Lorna Wing engedélyével. Köszönjük.