A
Módszertár
célja, hogy a világ számos
országában elterjedt és az elmúlt
évtizedekben a gyakorlatban már bevált,
hatékony autizmus-specifikus
megközelítéseket mutassunk be. A felvázolt
módszerek alkalmazásának
egyénre szabott lehetõségét az
esettanulmányokon keresztül próbáljuk
érzékeltetni. A szociális és
kommunikációs képességek
fejlesztésére,
valamint a szabadidõ hasznos eltöltésére
konkrét feladatokat is
kínálunk az interaktív szociális
történetek/játékok címszó
alatt. Egyes
nem autizmusra kifejlesztett, de autizmussal élõk
számára is hasznos
aktivitásról, terápiáról a
Kiegészítõ terápiák címszó
alatt
tájékozódhatnak. Ezekre jellemzõ, hogy hasznos,
jó és kellemes
lehetõséget, környezetet biztosítanak az
autizmus-specifikus módszerek
alkalmazására.
Természetesen nem
vállalkozhattunk
arra, hogy valamennyi ismert autizmus-specifikus módszertant,
megközelítést bemutassuk, hiszen ezek száma napjainkban már igen nagy.
Terveink szerint a Módszertár tartalma a felmerülõ igényeknek
megfelelõen ezekkel is bõvül majd.
A
módszerek közötti
válogatás szempontjai a
következõk voltak:
Valamennyi itt
bemutatott
megközelítés, módszer tudományos
tényeken alapul és az autizmusban
minõségileg sérült területeken fejti ki
hatását, így a kommunikáció, a
szociális készségek és a rugalmas
viselkedésszervezés fejlesztésére
irányulnak. Az Autizmus Alapítvány
munkatársai sok éves tapasztalattal
rendelkeznek azok alkalmazásában. A
különbözõ sikereket felmutató
modellek kivétel nélkül támaszkodnak ezekre a
megközelítésekre,
módszerekre.
Az
ismertetett módszerek közül
általános
megközelítést is jelent a
kognitív-viselkedésterápia, amely
minden hatékony modellben kimutatható. Az
autizmus-specifikus problémák
kezelésében általános
szerepe van pl. a protetikus környezetnek (mely a
Treatment and education of Autistic and related Communication
Handicapped Children, Észak-Karolina, USA nevû
program nagyon fontos
alapja), mások kifejezetten egy terület
célzott fejlesztésére
irányulnak (Szociális
történetek).