Az
elvárások,
szokások, viselkedési normák hagyományos
utakon történõ megértése,
elsajátítása az autizmussal élõk
esetében rendkívül nehéz a
sérülés
jellege miatt (pl. a bonyolult magyarázatok és
erkölcsi normákra való
hivatkozások, más személyek szempontjainak
mérlegelése nagyon nehéz
lehet az autizmusban érintett gyermekeknek, felnõtteknek).
A
viselkedéses nézõpont
elsõsorban a
tanuláselméleten alapszik, mely szerint a zavart,
hiányos vagy
problematikus viselkedés kialakulása
és fennmaradása elsõsorban a
környezeti következményeknek
köszönhetõ, tehát ezek
tervezett
megváltoztatása segíti a
viselkedés rendezõdését,
új készségek
kialakulását. A kívánatos
viselkedések egyénre szabott szisztematikus
megerõsítése, valamint a
nem-kívánt viselkedések figyelmen
kívül
hagyása olyan tapasztalatokhoz juttatja az autizmussal
élõ gyermeket,
felnõttet, mely segíti a környezet
követelményeinek
megértését.
Hangsúlyoznunk kell, hogy a büntetés a
korszerû viselkedéses
megközelítésnek nem lehet
része elsõsorban etikai
megfontolásokból,
másrészt veszélyei és
mellékhatásai miatt.
A
viselkedés funkcionális analízise,
mely a viselkedést pontosan leírja, majd
megkísérli a viselkedés
részletes elemzését, az okok
feltárását, a megfelelõ
megoldási
stratégiák megtervezésének
alapja.
A
kognitív-viselkedéses
megközelítésen alapuló
módszerek, technikák adaptív
gondolkodási
stratégiákat tanítanak.
Segítségükkel az autizmussal
élõ személy
önmagáról és
másokról, illetve a
környezetrõl való
megértése,
kompetenciája nõ,
viselkedésproblémái
csökkennek. (Példa erre az
impulzuskontroll) Az egyénre szabott kognitív
viselkedésterápia számos
konkrét gyakorlati eljárást jelent. A
konkrét technikák közé
tartozik
például a modell nyújtás,
vagy a vizualizált tevékenységi
forgatókönyvek
készítése a pedagógusok,
szülõk által.
A
kognitív-viselkedéses megközelítés
szintén megkívánja a viselkedés pontos
leírását és elemzését.