Autizmus
és az
autisztikus spektrum
Mi az autizmus - röviden
(a szöveg letölthető itt)
Az autizmus szociális, kommunikációs
kognitív készségek
minõségi
fejlõdési
zavara, amely az egész életen át
tartó fogyatékos állapotot
eredményezhet. Ez lehet igen súlyos,
járulékos
fogyatékosságokkal
halmozott sérülés, illetve
többé-kevésbé
kompenzált (ritkán jól
kompenzált) állapot. A súlyosan
érintettek egész életen át
teljes
ellátásra, a jó
képességûek egyénileg
változó támogatásra
szorulnak.
Külözbözõ formáit
egységes kórképként,
egyénileg változó
támogatásra
szorulnak. Különbözõ
formáit
egységes kórképként,
'autisztikus
spektrumzavarként', illetve 'pervazív
fejlõdési zavarok' csoportjaként
definiálja a modern szakirodalom. Genetikusan
erõsen
meghatározott, a
családokban halmozódik.
Gyakoriságát (amelyet kezdetben 2-4
tízezreléknek gondoltak) jelenleg 0,6 %-ra
becsüljük a teljes
populációban, de a gyakoriság
látszólag (egyes szerzõk szerint
valóban)
növekszik. A családtagokkal együtt ez a
lakosság 1-1,5%-os közvetlen és
közvetett érintettségét
jelenti. Az állapot leírása viszonylag
késõi
volt, emiatt az ellátás megszervezése
elmarad a többi fogyatékos
területekétõl, bár
óriási fejlõdésen ment
át
az utóbbi két évtizedben.
Megfelelõ speciális módszerekkel igen
jó eredmények érhetõk el
(az
egyén szintjén) a
nehézségek
kompenzálásában és a
szociális
beilleszkedésben és az eredmény jobb a
korábban elkezdett kezeléseknél.
Az autizmussal kapcsolatos kutatások
óriási tempóban folynak az
utóbbi
tíz évben, de a
szolgáltatások sehol sem
kielégítõek. Magyaroszágon
az
állam ellátási
kötelezettségei
különbözõ
precizitással, de
törvényileg
is egyre jobban megfogalmazottak. Ezek
megvalósítása a feltételek
(például szakemberképzés)
híján lehetetlen.
SÚLYOS
ZAVAR VAGY SPECIÁLIS
NEHÉZSÉG, FURCSASÁG
JELLEMZÕ:
-
a
társas kapcsolatokban: pl. társaktól
való elkülönülés vagy
szokatlan közeledés, egyoldalú
interakció;
-
a kommunikációban (beszéd, gesztus,
mimika): pl. a beszéd hiánya, a
beszéd szintjéhez képest gyenge
beszédhasználat,
kommunikáció, vagy a
nyelv szó szerinti értelmezése, furcsa
tartalma, szokatlan
hanghordozása;
- az érdeklõdés,
aktivitás
és játék
területén: pl. szokatlan, sztereotip,
repetitív tevékenységek, hobbik;
- a gondolkodásban, a tanulásban
és a mindennapi alkalmazkodásban pl:
ragaszkodás az
állandósághoz, a megszokotthoz;
- a mozgás területén: pl.
repkedõ kézmozgás,
lábujjhegyen
járás;
- az
érzékelés-észlelés
területén. pl. csökkent
fájdalomérzés.
A
gyermekek a legsúlyosabb tüneteket 2-5
éves koruk között
mutatják.
Közvetlen környezetükhöz
való kapcsolatuk, alkalmazkodásuk
ezután
lényegesen javulhat, de az alapprobléma nem
változik. Minden 100
típusos, szűk értelemben vett ("gyermekkori autizmus") autizmussal
élõ gyermekbõl
kb.
5 válik önálló
felnõtté, 25-30
jelentõs fejlõdést mutat, de
támaszt,
ellenõrzést igényel, a
többiek
súlyosan fogyatékosak és
ellátásra szorulnak.
Külföldi
adatok alapján számolva minimum 60 ezer autisztikus
személy él
Magyarországon. Az autizmus skálája a
mély fogyatékosságtól az
ép
intellektusú ember enyhe szociális
készségzavaráig terjed. Az autizmus
gyakran jár együtt értelmi, vagy
egyéb fogyatékossággal.
Elõfordulásuk
fiúknál 4-5-ször gyakoribb, mint
lányoknál.
A
szakirodalmi források a szûken
értelmezett
autizmus gyakoriságát
0,05-0,15%-ra, a tágabban értelmezett autizmus
gyakoriságát ma 0,25%-ra
becsülik. A diagnosztizált személyek
száma ismereteink, diagnosztikus
módszereink javulásával
növekszik.
Az autizmus fogalma
Az
autizmussal élõ gyermek
problémájának lényege a
szociális-kognitív és
kommunikációs készségek
fejlõdésének zavara, amely a
személyiség
fejlõdésének
egészét
áthatja (pervazív), és
általában fogyatékos
állapothoz vezet.
Az autizmussal élõ gyermekek
csoportjába soroljuk mindazokat az autisztikus
állapotban lévõ, vagy
korszerü kifejezéssel az autisztikus
spektrum
zavarba (autism
spectrum disorder, ASD) tartozó gyermekeket (A gyakorlatban
különbözõ,
orvosi szempontból az
ún. pervazív
fejlõdési zavarok [pervasive
developmental disorder, PDD] közé sorolt
diagnózisuk van, mint például
gyermekkori autizmus, atípusos autizmus vagy
Asperger-szindróma.),
akikrõl közös
szükségleteik
alapján, az ellátás
szempontjából, így
pedagógiai szempontból is egységesen
kell gondolkoznunk, mert általános
értelmi képességeiktõl
függetlenül azonos jellegû,
speciális
szükségleteiket
kielégítõ,
sajátos nevelési
megközelítésre van
szükségük.
Mivel nincs
látható, típusos
külsõ jele,
és a probléma belátása,
megértése
bonyolultabb, mint a többi, klasszikus
fogyatékosságé, az autizmus
felismerése, leírása és a
szakszerû ellátás
kialakulása
mindenütt igen
késõn indult meg. Az autizmussal kapcsolatos
pszichológiai,
gyógypedagógiai, orvosi és
alapkutatások ma is igen nagy intenzitással
folynak, és az állapot ismertsége igen
alacsony szintû szakmai és
laikus körökben egyaránt.
Az
autizmus kutatásának
ugrásszerû
fellendülése az 1960-as
évektõl
kezdõdött számos kiemelkedõ
klinikus
és
kutató munkásságának
eredményeként, mint például
sir prof. Michael Rutter (London), prof.
Eric Schopler (n. Carolina, USA), dr. Lorna Wing (London).
Számos
kérdésben mai felfogásunk azonos a
klasszikus nézetekkel, számos
kérdésben azonban élesen
különbözik tõlük.
Egyértelmû,
hogy az autizmus a viselkedés jellegzetes
tüneteivel leírható állapot,
amely különbözõ, agyi
fejlõdési
és mûködészavart
okozó
organikus
tényezõk hatására
jöhet
létre. Okai között, amelyek nem teljesen
tisztázottak, elsõsorban genetikai és
az
idegrendszert károsító
hatásokat, esetleg azok interakcióit
feltételezik. A genetikus
meghatározottság igen erõs. Ezt
jól
mutatja például az a tény, hogy az
autizmussal élõ gyermekek testvérei
között az átlagosnál
ötvenszer
gyakoribb, 2,7% az autizmus megjelenése. Az autizmus minden
értelmi
szint mellett elõfordulhat, és gyakran
társul
más fogyatékossággal,
fejlõdési zavarral. Ennek megfelelõen
a klinikai
kép igen sokféle
lehet, az autizmus súlyossága, az
értelmi színvonal, az egyéb
képességek, illetve
fogyatékosságok és a gyermek
személyisége
függvényében.
A
hagyományos felfogással szemben az autizmust nem
betegségnek, nem
elmebetegségnek (pszichózis) tartjuk, hanem a
fejlõdés olyan zavarának,
amely minõségében és
mennyiségében is eltér a
normál fejlõdéstõl,
és az
esetek többségében fogyatékos
állapothoz, típusosan igen súlyos
fogyatékossághoz vezet. Ennek
megfelelõen orvosi
értelemben nem
gyógyítható. A
várható élettartamot az autizmus nem
befolyásolja. Az
esetleg jelentõs mértékû
fejlõdés
mellett az alapvetõ probléma az egész
életen át fennáll, és
döntõ hatással van a
szociális
beilleszkedésre és
életminõségre, a
képességeknek megfelelõ
színvonalú életvezetés
elérésére. Ez utóbbi az
önellátás, pl. a
szobatisztaság
kialakításától
a megszerzett egyetemi diploma ritkán sikeres gyakorlati
felhasználásáig terjedhet. Sajnos, a
nagyon változatos korai kép
alapján a prognózisban
várható jelentõs
különbségekre nem lehet
egyénenként következtetni.
Némi támpontot adhat a gyermek tesztekkel
mért intellektusa (nem az esetleges kiemelkedõ
szigetszerû
képességek)
és a beszédfejlõdés
tempója.
Újabb
vizsgálatok szerint a PDD, illetve a tág
értelemben vett autizmus nem
annyira ritka állapot: a nukleáris csoport
(gyermekkori autizmus,
ahol a gyermekkori jelzõ a kezdetre, és nem arra
utal,
hogy
ez a forma
felnõttkorra elmúlik) kb. a lakosság 4
ezrelékét teszi ki, de az
enyhébb, jobb értelmû vagy
atípusos
esetekkel együtt, tehát az egész
autista spektrumot figyelembe véve 0,2%. A
fiú-lány arány átlagosan
három-négy az egyhez.
A
klinikai kép sokféle lehet, a jellegzetes
tünetek közül bármelyik
hiányozhat, a viselkedésben
megmutatkozó fõ tünetek azonban, amelyek
a
diagnózis alapjául is szolgálnak,
azonos funkció-területen jelentkeznek:
1. A korai kezdet jellemzõ
Valószínûleg
típusos esetben az állapot
veleszületett, de értékelhetõ
tüneteket csak
1,5 éves kor után találunk, mert ekkor
jelennének meg a normális
fejlõdés során az autizmusban
érintett
és mai módszereinkkel már
vizsgálható funkciók.
2. Minõségi
károsodás és
általános elmaradás három
területen:
ï€ a)
a reciprok (kölcsönösséget
igénylõ) szociális
interakciókban (a
metakommunikáció, pl. szemkontaktus
használata a szociális kapcsolatok
szabályozásában, a
kölcsönösség, a
kortárskapcsolatok, a vigasz, az
öröm, élmények
kölcsönös megosztás stb.);
ï€ b) a
kommunikációban (beszéd
kialakulása, a kialakult beszéd
funkcionális
használat, pl. társalgás
fenntartására, illetve nem
beszélõ
gyermeknél
kompenzációra való
törekvés más
eszközökkel, a beszéd
metakommunikatív
oldala, mint ritmus, hangsúly,
intonáció stb.) és a
játékban
(változatos és spontán szerep-,
illetve imitatív játék); valamint
ï€ c)
a rugalmas viselkedés-szervezés
területén (pl. sztereotip, repetitív,
(azonosan vagy azonos jelleggel
ismétlõdõ),
illetve
azonossághoz való
ragaszkodást tükrözõ
tünetek).
A
tünetek 3-5 éves korban, tehát az
óvodáskorban a legtípusosabbak,
illetve legsúlyosabbak. Kisgyermekkorban a beszéd
fejlõdésének zavara
(olykor visszafejlõdés), magány
szeretete,
szûk
körû érdeklõdés,
amely
ebben a korban fõleg a tárgyak fizikai
jellegzetességeire vagy azonos
aktivitásra irányul, a szimbolikus
játék hiánya, sztereotip
mozgásos
tünetek (pl. kezek röpködõ
mozdulata, bizarr
tartások, grimaszok,
lábujjhegyen járás), illetve a
szenzoros viselkedés furcsaságai (pl.
szagolgatás, vizuális ingerek
keresése) a jellemzõek. Egyre
nyilvánvalóbb a szociális
kapcsolatteremtés és a
kommunikáció alapvetõ
fogyatékossága (nem teremt vagy
kezdeményez kapcsolatot, a szülõkkel is
csak szükségletei
kielégítésére, a
tárakat figyelmen kívül hagyhatja,
átgázol rajtuk, fél
tõlük,
agresszív, idegenekkel gátlástalanul
elfogadó vagy kedves, a veszélyeket nem ismeri
fel, stb.). A környezõ
világ megismerésének zavara, a
kommunikáció
lehetetlenségét is
okozhatja a jellegzetes ragaszkodást az
azonossághoz, a ritkább kóros
fokú leválaszthatatlanságot az
anyáról, a frusztráció
és félelem
kapcsán jelentkezõ düh- és
szorongási rohamokat, pl. nyilvános helyen,
vásárlás közben,
közlekedés során,
várakozáskor. Jobb értelmû
gyermekeknél a szûk körû,
sztereotip
érdeklõdés már nem
szenzoros
ingerekre irányul, hanem szociális tartalommal
nem bíró, vagy
funkcionális értelmétõl
elvonatkoztatott témákra,
érdeklõdési körökre:
pl. térképek, közlekedés,
jármûvek, országok és
fõvárosok, lakcímek, és
gyakori a zene szeretet. A tünetekbõl egy-egy
gyermeknél nem találjuk
meg az összeset, és
súlyosságuk is igen változó
lehet. A régebben
abszolút diagnosztikus kritériumként
értékelt szemkontaktus-hiány
például csak a legsúlyosabb
autistáknál fordul elõ. (A
jellemzõ
tünet a
szemkontaktus gyenge, a szociális funkció
szempontjából fogyatékos
használata, pl. bámulás). A
diagnózis a gyakorlatban a lehetséges 18
hónapos kornál általában
jóval késõbb születik meg, az
ellátó rendszer
és a szakemberképzés
hiányosságai miatt. Az iskoláskorig
vagy még
tovább kezeletlenül maradt
fejlõdési
zavar és deviancia gyógyító
és
fejlesztõ célú
ellátása a
növekvõ korral egyre nehezebbé
válik,
bár a
nevelhetõség,
taníthatóság
idõszaka az autizmussal élõ fiatalok
esetében benyúlik a felnõttkorba,
így
sohasem túl késõ a
fejlesztést
elkezdeni.
Pervazív fejlődési zavarok diagnosztikus kódjai (letölthető, nyomtatóbarát szöveg):
Pervazív
fejlődési zavarok (forrás: BNO-10 (1995), DSM IV (1994)
|