Számlaszámunk:
MKB 10300002-
20327589-70073285
Adószámunk:
19010148-2-42
Támogatóink:
Komplex módszerek(letölthető szöveg)A
szociális-kommunikációs készségek
fejlesztésének komplex módszerei közé
olyan autizmus-specifikus módszereket soroltunk, melyek
több, az
autizmusban érintett fejlesztési területen egyszerre
fejtik ki
hatásukat. Többek között a
kommunikációs eszközök használata
és nyelvi
megértés, a nyelv pragmatikai aspektusai, az ok-okozati
összefüggések
megértése, a társas viselkedés
szabályai, a metakommunikatív jelzések
értése és használata területén.
Valamennyi itt bemutatott módszer közös
jellemzõje a vizuális támpontok egyénre szabott
használata, valamint
kognitív-és viselkedésterápiás
megközelítés alkalmazása.
A gyûjteményben
a következõ módszerek bemutatását tervezzük:
Az ELA program (Everyday
life activities J. Stark)
Szociális történetek
Babzsák
Én-könyv és személyes
napló módszere
Zenei interakció
Szociális helyzetek
feldolgozása video segítségével
Szociális-kommunikációs
csoportos pszichoedukációs tréning |
"Mindennapi tevékenységek"
fényképsorozat (Everyday Life Activities, röviden ELA) Ez
a projektum
Jacqueline Star ötlete alapján jött létre. Célja az volt, hogy
létrehozzon egy olyan átfogó fényképsorozatot, mely alkalmas nyelvi
felmérésre, nyelvoktatásra és terápiás célokra is.
A fotósorozat használatát más célcsoportok tanítása, vizsgálata mellett autizmussal élõ gyermekek számára is javasolják. Az ELA mindennapos tevékenységek fotóit tartalmazza. Összesen 3000 darab fényképbõl áll, melyek három, egyenként 1000 darabos sorozatra tagolódnak. A fotósorozat nagy számú fényképkártyákból áll, így elkerülhetõ, hogy ugyanazok a fényképek ismétlõdjenek. A fotók természetesek, így magasan képzett személyek is használhatják, formátuma egységes. Lehetõvé teszi a mondat szintje fölötti nyelvi egységek, azaz a szövegértés és szöveghasználat gyakorlását, vizsgálatát is. A szókészlet korszerûségét biztosítják azáltal, hogy a képeken a ma használatos elektronikus eszközök (mikrohullámú sütõ, videokamera, CD lejátszó), játékok, sporteszközök (gördeszka) láthatóak. A fényképsorozat egy négytagú családot mutat be (férfi, nõ, fiú, lány), mely lehetõséget nyújt a családi kapcsolatok gyakorlására is (pl. fia, lánya, férje, anyja�). Néhány képen más személyek is megjelennek, akik interakcióba lépnek a család tagjaival (pl. fogorvos, orvos). A fényképeknek három típusát különböztethetjük meg: Az elsõ típusba egyetlen tevékenységet ábrázoló képek tartoznak, a cselekvést egy személy végzi. A második típusba azok a képek tartoznak, melyek két vagy három személyt ábrázolnak, akik ugyanazt végzik, vagy eltérõ tevékenységet végeznek, vagy A csinál valamit B-vel, pl. a lány segít a fiúnak bepakolni. A fotók harmadik típusában a család látható, akik egy közös tevékenységet végeznek, vagy a család minden tagja mást csinál. Az elsõ sorozat olyan napi tevékenységek képeit tartalmazza, mint például a mosakodás, alvás, különbözõ házimunkák. Egy-egy tevékenységet a család mind a négy tagja bemutatja. Ez lehetõvé teszi, hogy az alany érdeklõdésének függvényében ugyanazt a személyt ábrázoló fényképeket használjuk. A második sorozat ige- és a tárgyváltozatokat tartalmaz. Az igeváltozatok például egy pohár elmosásától, az öblítésén, szárításán, eltörlésén keresztül az eltevéséig terjedhet. A tárgy váltakozásaiba beletartozhat egy kés, egy pohár, egy tányér vagy egy kancsó elmosása. A harmadik csomag többnyire fotósorozatokból áll (pl. levélírás, borotválkozás), melyek hosszúsága háromtól tizenöt fényképig is terjedhet. Az ELA felhasználható mondat- és szövegszintû képességek oktatásában, értékelésében is. A fotósorozat segítségével sokféle mondatprodukciós és mondat megértési feladatot alkalmazhatunk. Pl. a megadott kulcsszavak segítségével mondatalkotás, történet kiegészítés, képelrendezés, mondatismétlés. |
Szociális történetek A Szociális történetek gyûjteménye az egyik leghasznosabb eszközrendszer az autizmus terápiájában, mivel rendkívül rugalmasan alkalmazható a szociális megértés fejlesztésére. Az autizmus spektrum zavarok esetében minõségi sérülés mutatható ki a szociális interakciók, a kölcsönös kommunikáció, valamint a rugalmas viselkedés területén. Az érintett személyek minden esetben típusos nehézségekkel küzdenek a szociális jelzések megértésében, ezek alapján más emberek szándékainak, gondolatainak, érzéseinek elképzelésében, �olvasásában�, értelmezésében, várható viselkedésük megjósolásában, s az azokhoz való gyors, rugalmas alkalmazkodásban. A fentiek miatt az autizmussal élõ gyermekek, felnõttek eredményes fejlesztése szempontjából kulcsfontosságú, hogy rendelkezésre álljanak olyan módszerek és eszközök, melyek kifejezetten a szociális helyzetek megértését segítik, valamint a különféle társas helyzeteknek megfelelõ, elfogadható viselkedések tanítását szolgálják. A sikerrel alkalmazható módszerek közös jellemzõje, hogy olyan
egyénre szabott vizuális információhordozók alkalmazását jelentik,
melyek érthetõvé és elsajátíthatóvá tesznek bizonyos szociális
tartalmakat. A történetek � bármilyen helyzetet írjanak le, bármilyen szociális készségeket célozzanak meg � úgy íródtak, hogy segítségükre legyenek a gyermekeknek és felnõtteknek a szociális helyzetek pontosabb megértésében. Babzsákos foglalkozásAz
autizmussal élõ gyermekek számára a csoportos
helyzetek nehezen
szabályozhatók, túl sok fizikai és
szociális ingert tartalmaznak, ami
viselkedésproblémákhoz vezethet. A
babzsákos foglalkozás egy játékos
szociális-kommunikációs fejlesztõ program, melynek
szabályai ezeket a
csoportos helyzeteket átláthatóvá,
kiszámíthatóvá teszik autizmussal
élõ tanulók számára is. A programot
elsõsorban a szociális adaptív
viselkedés, illetve a kommunikáció
fejlesztésére alakították ki
kollégáink, de más készségek
fejlesztésére, gyakorlására is alkalmas.
A babzsákos
foglalkozás története
A játék
története 1989-ben, az
Autizmus Kutatócsoport Általános Iskola
történetének kezdeti
idõszakában kezdõdött. Intézményünk a
kommunikáció tanítását a Nyelvi
Irodalmi Kommunikációs program keretében kezdte
el. A babzsákos játékra
kollégáink a program egyik elemeként
találtak rá, s kezdték alkalmazni.
Ahhoz, hogy az autizmussal élõ tanulók
számára is érthetõvé váljon ez a
játék, a feladatgyûjteményben leírtakat
módosítani kellett. Az évek
során fokozatosan alakult ki az a komplex, magas szintû
készségeket
fejlesztõ játék-együttes, amelyet ma is alkalmazunk.
A játékok egy
részét pedagógusaink fejlesztették ki
azoknak a hiányosságoknak a
kompenzálására, amelyeket a játék
során tapasztaltak, más részük
népszerû gyermekjátékok feldolgozása
alapján, illetve felhasználásával
készült.
A
babzsákos foglalkozás helye az autizmussal
élõ gyermekek
fejlesztésének rendszerében
A babzsákos foglalkozás
átmeneti
helyet foglal el az egyéni fejlesztés, a frontális
tanítási szituáció,
illetve a természetes élethelyzetek között.
Elsõsorban a különbözõ
társas helyzetekben való részvételt
alapozza meg. Célja a hiányzó vagy
sérült szociális és
kommunikációs készségek
kialakítása, fejlesztése. Speciális fejlesztési
területek Szociális
készségek fejlesztése
1.
A csoportban való
taníthatóságot megalapozó
készségek:
2. Önmagukról és
másokról való tudás
3. Kapcsolatteremtés
Kommunikációs
készségek fejlesztése
Kognitív
készségek fejlesztése
Általános fejlesztési területek Motoros
készségek fejlesztése
Kognitív készségek fejlesztése
Akadémikus
készségek fejlesztése
Az egyénre
szabott tervezés szempontjai
A program módot ad a
csoporton
belüli és a tanulócsoportok közötti
differenciálásra.
Vizuális
szervezés
A gyermekek
készségeitõl függõen
változhat a vizuális segítségadás
módja és mértéke, ennek megfelelõen
kell kiválasztani az adott gyermek számára
megfelelõt. A nem beszélõ,
illetve nagyon rosszul artikuláló vagy nagyon keveset
beszélõ gyermekek
alternatív kommunikációt használnak a
foglalkozás során.
A részvétel
idõtartama
Bizonyos gyermekek nem
tudnak
részt venni a teljes foglalkozáson. Ennek
különbözõ okai lehetnek, például:
A viselkedési
szabályok
A játék
során gyakran elõfordul, hogy
a gyerekek egymást és a játékvezetõt
zavaró viselkedést mutatnak.
Például zsetonjaikkal játszanak,
beleszólnak a játékba stb. Ilyenkor a
segítõ felnõtt(ek) feladata megszüntetni a zavaró
viselkedést. A
viselkedés szabályozására, illetve a
viselkedésproblémák megelõzésére
nyújthatnak segítséget a személyre szabott
emlékeztetõ kártyák.
A jutalmazás
A
gyermekek a jutalmat vagy azonnal
megkapják a helyes feladatmegoldásért,
más csoportokban zsetonokat
gyûjtenek a helyes válaszokért,
és a foglalkozás végén
beváltják
jutalomra.
A jutalom fajtái: étel,
ital (pl.
édesség, gyümölcs, szörp),
szociális jutalom (pl. taps, simogatás,
dicséret, beszélgetés), gyermek által
kedvelt tevékenység
(számítógépes
játék, könyv nézegetése) stb.
Lehetõség szerint
törekednünk kell a kézzel fogható
jutalmakról a szociális jutalmakra való
áttérésre. |