Kutatás+Fejlesztés
Kognitív Autizmus Laboratórium
A Labor működésének célja
A
laborban elsősorban kísérleti pszichológiai módszerekkel, illetve
pszichometriai (teszteléses) mérőeljárásokat alkalmazva igyekszünk
releváns új eredményekkel hozzájárulni az autizmus spektrum zavarokat
jellemző sajátos pszichológiai-kognitív működések árnyaltabb, mélyebb
megértéséhez.
-
Emellett
igyekszünk kiaknázni minden olyan lehetőséget, amikor a
kutatás-fejlesztés eszközeivel hozzájárulhatunk az autizmus
diagnózisában és pszichológiai-pedagógiai kezelésében alkalmazható
eljárások és eszközök kialakításához, javításához.
- Az autizmus kutatás fontos eredményekkel járult
már, s járulhat a jövőben is hozzá egyrészt a tipikus pszichológiai
fejlődés, másrészt más neurokognitív fejlődési zavarok (pld. a
nyelvfejlődési zavarok) megértéséhez. Az autizmusra fókuszáló
kutatásainkat így lehetőleg igyekszünk kiterjeszteni a tipikus
fejlődésre és más neurokognitív fejlődési zavarokra is.
- Stratégiai célunk, hogy a pszichológiai
viselkedéses módszertant szoros egységben alkalmazzuk számítógépes
szimulációs és idegtudományi (EEG, EKP) eljárásokkal.
A Labor fõ kutatási témái
A labor már
lezárt illetve folyamatban lévő kutatásai az alábbi területekre
fókuszálnak:
A Labor munkatársai
- Dr. Győri Miklós [link]
pszichológus, kutatásvezető
- Batta Barbara
pszichológus, Ph.D. hallgató, kutatásszervező
- Kanizsai-Nagy Ildikó
klinikai szakpszichológus
- Sajó Eszter
pszichológus
- Stefanik Krisztina
pszichológus
- Várnai Zsuzsa
pszichológus
- Pohl Zsuzsanna
pszichológushallgató, kutatási asszisztens
- a számítógépes szimulációs
viszgálatainkat Bérdi Márkkal (pszichológus, PhD. hallgató, ELTE)
közösen végezzük.
- a nyelv és tudatelmélet kapcsolatára
vonatkozó vizsgálatainkban Hahn Noémi (pszichológus, PhD. hallgató,
ELTE) is részt vesz.
A Kognitív Autizmus Laboratórium elérhetõségei
- cím: Kognitív Autizmus Labor, Autizmus Alapítvány,
1089. Budapest, Delej u. 21.
- telefon: (06-1) 3341123
- email:
kog.autizmus.lab@gmail.com
A Labor eddigi eredményeit tükrözõ válogatott
publikációk
Monográfia
- Győri M. (2006): Autism and cognitive
architecture. Domain specificity and psychological theorising on autism.
Budapest: Akademiai.
Könyvfejezetek
Gyori M., Gy. Stefanik K., Kanizsai-Nagy I., Balazs
A. (2002): Naiv tudatelmelet es nyelvi pragmatika magasan funkcionalo
autizmusban: reprezentacios zavar, performancia korlat, vagy
kompenzacio? In: Racsmany, M., Keri, Sz., Pleh, Cs. (szerk.): Architektura
es patologia a megismeresben. Osiris Kiado, Budapest.
Gyori,
M. (2003): A neurokognitiv fejlodes modularis zavarai: az autizmus. In:
Gulyas B., Pleh Cs., Kovacs Gy. (eds), Kognitiv
idegtudomanyok. Budapest: Osiris.
Gyori
M. Varnai Zs Gy. Stefanik K. (2004): A nyelv es a tudatteoria
elsajatitasa: a kolcsonhatasok jelentosege es termeszete. In: Gyori M.
(szerk.): Az emberi megismeres kibontakozasa: tarsas kognicio,
emlekezet, nyelv. Budapest: Gondolat.
Gyori M.
(2005): Az autizmus kognitiv hatterenek valtozo kauzalis modelljei. In:
Racsmany M., Lukacs agnes, Gervain Judit (szerk.): Az ezerarcu lelek.
Tanulmanyok Pleh Csaba 60. szuletesnapjara. Budapest: Akademiai.
Hahn
N., Gyori M., Varnai Zs., Sajo E. (2006): Kepessegmintazatok a
nyelvfejlodesi zavarokban: nyelv, tarsas kognicio, mozgas. In: Rosta
Katalin (szerk.): Egy negyedszazados nevelo-fejleszto munka
tapasztalatai. Budapest: Logopedia Kiado.
Gyori M.,
Hahn N., Varnai Zs., Sajo E., Stefanik K., Balazs A.(in press): Nem
verbalis eljaras a hamisvelekedes-tulajdonitas tesztelesere: eredmenyek
tipikusan fejlodo es atipikus fejlodesu gyermekektol. In: Racsmany M.
(szerk): A fejlodes zavarai es vizsgalomodszerei. Neuropszichologiai
diagnosztikai modszerek. Budapest: Akademiai.
Stefanik
K., Gyori M., Sajo E., Varnai Zs., Balazs A.(in press): Az autizmus
spektrum zavarok diagnozisa a klinikumban es a kutatasban: az ADI-R es
az ADOS eljarasok In: Racsmany M. (szerk): A fejlodes zavarai es
vizsgalomodszerei. Neuropszichologiai diagnosztikai modszerek.
Budapest: Akademiai.
Folyóiratcikkek
- Gyori, M. (2002): Az emberi kognitiv rendszer
szervezodese es az autizmus: evolucios perspektivak. Magyar Tudomany,
CVIII (XLVII), 1, 64-70.
- Gyori M. Lukacs a., Pleh
Cs. (2004): Towards the understanding of the neurogenesis of social
cognition: evidence from impaired populations. Journal of Cultural and
Evolutionary Psychology. Vol. 2, 3–4, pp. 261–282.
Doktori (Ph.D.)
értekezések
- Győri Miklós (2003-4, ELTE Pszichológiai Doktori
Iskola)
- Stefanik Krisztina (2006, ELTE
Pszichológiai Doktori Iskola)
Szakdolgozatok
- Batta Barbara (2006, ELTE) Emlékezet és tudatosság autizmusban
- Hahn
Noémi (2004, ELTE) Nyelv és tudatelmélet fejlődésének kapcsolata
autizmusban
- Kiss Kinga (2002, ELTE)
- Markovich
Ágota (2002, ELTE) A szó
szerinti és a szándékolt jelentés feldolgozása. Iróniamegértés
autizmussal élő és kontrollszemélyeknél. Szakdolgozat az ELTE
pszichológia szakán, Budapest.
- Sajó
Eszter (2002, ELTE)
- Várnai Zsuzsa (2002, ELTE)
A Kognitív Autizmus Laboratóriumban folyó kutatások eddigi
támogatói
Autizmus
Alapítvány [link]
Országos
Tudományos Kutatási Alapprogramok (OTKA) [link]
Borsos Ildikó
Gyermekpszichológiai Alapítvány
Kooperációk
BME Kognitív Tudományi Tanszék [link]
ELTE Kognitív Pszichológiai Tanszék [
link]
-
ELTE Speciális Gyakorló Óvoda és Korai Fejlesztő Módszertani
Központ
[link] -
- Vadaskert Alapítvány [link]
-
Részletes információt a
kutatásokról a "Labor Projektjei" menüpontban
olvashatnak