Adószámunk:19010148-2-42 Adószámunk:19010148-2-42


Elérhetőségeink:
Autizmus Alapítvány központi épülete:
1089 Budapest,
Delej u. 24-26.
Tel/fax: 314-2859,
210-4364
Ambulancia:
1089. Budapest,
Delej u. 21.
Telefon: 334-1123
E-Mail: autizmus@autizmus.hu
Útvonaltervező

Számlaszámunk:
MKB 10300002-
20327589-70073285

Adószámunk:
19010148-2-42


Támogatóink:

Autism Europe
Budapest Főváros Önkormányzata
Józsefvárosi Önormányzat

Soros Alapítvány
World Autism Organisation
Econoserve Gazdasági Tanácsadó Kft.
Nemzeti Civil Alapprogram Mindennapi Pszihológia Tudakozó
BECO
Honlap
Studio
támogatásával
Rendszergazda:
Berta Sándor
Kutatás+Fejlesztés
 Tanulmányok

Pedagógiai kísérlet autista gyermekek integrálására
Szaffner Éva, Németh Krisztina, S. Tóth Beáta, Gosztonyi Nóra, Õszi Tamásné


Az autizmussal élõ tanulók sérülés-specifikus ellátásának jogi, társadalmi, intézményi és szakmai feltételrendszere az utóbbi években folyamatosan változik, fejlõdik Magyarországon. Az elõzõ években óriási hangsúlyt kapott a célcsoport elkülönítése egyéb fogyatékosságokkal küzdõ csoportoktól és az optimális tanulási környezet jellemzõinek meghatározása. Ennek eredményeként országszerte speciális autista csoportok alakultak, melyek tartalmi és módszertani szempontból egyaránt markánsan eltérnek a többségi iskolák és a gyógypedagógiai intézmények gyakorlatától. Ugyanakkor a családokat és a szakembereket folyamatosan foglalkoztatja az elkülönített nevelés lehetséges hátrányainak kérdése, és sokszor megfogalmazódik az igény, maradjon meg az autizmus-specifikus segítség, de azt integrált formában kaphassa meg a gyermek. Bár ez a tanulmány elsõsorban a jó értelmi és nyelvi képességekkel rendelkezõ autizmussal élõ tanulók integrációjának lehetõségére tér ki, fontos megjegyezni, hogy az érintettek szempontjából integrációnak fogható fel az is, amikor nem autizmus-specifikus gyógypedagógiai intézményben tanulnak. Az integrált nevelés gyakorlati megvalósulása sajnos ma még számtalan akadályba ütközik. Ezek elsõsorban finanszírozási és szakmai nehézségek. Az érintett gyermekek gyakran kényszerû, spontán integrációban vesznek részt. Az esetek többségében a pedagógusok, a szülõk és a kortársak nincsenek felkészülve fogadásukra. Ennek leggyakrabban az a következménye, hogy az autizmussal élõ gyermek nem kap állapotának megfelelõ fejlesztést és valójában nem tud beilleszkedni a közösségbe. Az Autizmus Kutatócsoport intézményeiben hosszú évek óta foglalkoznak az érintett gyermekek integrációjának lehetõségével, így a jelen tanulmányban ismertetett eljárások több éves tapasztalaton alapulnak. Reményeink szerint ez a gyakorlat-centrikus összefoglaló segíteni fogja azokat a szakembereknek a munkáját, akik a nehézségek ellenére sikerre kívánják vinni az autizmussal élõ tanulók integrációját.