Pedagógiai kísérlet autista
gyermekek
integrálására
Szaffner
Éva, Németh Krisztina, S. Tóth
Beáta, Gosztonyi Nóra, Õszi
Tamásné
Az autizmussal élõ
tanulók
sérülés-specifikus ellátásának
jogi, társadalmi, intézményi és szakmai
feltételrendszere az utóbbi években folyamatosan
változik, fejlõdik
Magyarországon. Az elõzõ években óriási
hangsúlyt kapott a célcsoport
elkülönítése egyéb
fogyatékosságokkal küzdõ csoportoktól
és az
optimális tanulási környezet jellemzõinek
meghatározása. Ennek
eredményeként országszerte speciális
autista csoportok alakultak,
melyek tartalmi és módszertani szempontból
egyaránt markánsan eltérnek
a többségi iskolák és a
gyógypedagógiai intézmények
gyakorlatától.
Ugyanakkor a családokat és a szakembereket folyamatosan
foglalkoztatja
az elkülönített nevelés lehetséges
hátrányainak kérdése, és sokszor
megfogalmazódik az igény, maradjon meg az
autizmus-specifikus segítség,
de azt integrált formában kaphassa meg a gyermek.
Bár ez a tanulmány
elsõsorban a jó értelmi és nyelvi
képességekkel rendelkezõ autizmussal
élõ tanulók integrációjának
lehetõségére tér ki, fontos megjegyezni,
hogy az érintettek szempontjából
integrációnak fogható fel az is,
amikor nem autizmus-specifikus gyógypedagógiai
intézményben tanulnak.
Az integrált nevelés gyakorlati
megvalósulása sajnos ma még számtalan
akadályba ütközik. Ezek elsõsorban
finanszírozási és szakmai
nehézségek. Az érintett gyermekek gyakran
kényszerû, spontán
integrációban vesznek részt. Az esetek
többségében a pedagógusok, a
szülõk és a kortársak nincsenek
felkészülve fogadásukra. Ennek
leggyakrabban az a következménye, hogy az autizmussal
élõ gyermek nem
kap állapotának megfelelõ fejlesztést és
valójában nem tud
beilleszkedni a közösségbe. Az Autizmus
Kutatócsoport intézményeiben
hosszú évek óta foglalkoznak az érintett
gyermekek integrációjának
lehetõségével, így a jelen tanulmányban
ismertetett eljárások több éves
tapasztalaton alapulnak. Reményeink szerint ez a
gyakorlat-centrikus
összefoglaló segíteni fogja azokat a szakembereknek
a munkáját, akik a
nehézségek ellenére sikerre
kívánják vinni az autizmussal élõ
tanulók
integrációját.